קבר רבי שמעון בר יוחאי ואלעזר בנו: אתר מקודש בהר מירון - תפילות, הילולת ל"ג בעומר, חלאקה וברכות
ציון קבר רבי שמעון בר יוחאי הקדוש הוא אתר הקבורה הקדוש, מבין הנודעים ביותר בישראל ובעולם כולו
באתר מערת הקבר הרשב"י בהר מירון קבורים רבי שמעון בר יוחאי ואלעזר בנו. סביב המתחם קבורים גם גדולים נוספים: התנא רבי יצחק תלמיד הרשב"י, ורבי יוחנן הסנדלר. לדעת חוקרים, ציון הרשב"י ובנו אלעזר, נחשבים לאתרי הקבורה האותנטיים.
קבר רבי שמעון בר יוחאי מירון, 1939
ציון הרשב"י, קבר רחל אימנו בבית לחם וקבר יוסף הצדיק בשכם, נחשבים לאתרי קבורה אותנטיים שנשתמר ידע מיקומם מהעת העתיקה ועד ימינו, במסירה מדור לדור, בכתב ובע"פ.
במתחם שסביב מערת הקברים של הרשב"י נבנו חדרי שירות רבים, חדרי הכנסת אורחים וחלוקת מזון חינם למתפללים באתר, וחדרים ששייכים להקדשות שונות.
אל מתחם קבר וציון הרשב"י עולים מדי שנה מאות אלפי מתפללים בימי חול, בחגים ובשבתות, וכמובן, ביום הילולת הצדיק הרשב"י, בל"ג בעומר. ל"ג בעומר, על פי המסורת, הוא היום בו הוא עלה השמיימה ובו ביום התגלו לו רזים וסודות. באתר נערכות הדלקות סביב יום ההילולה, ביום ובלילה. רבים מייחדים את יום ל"ג בעומר למנהג החלאקה, התספורת הראשונה של הילדים, הבנים, בגיל שלוש.
ועל השמחה וההילולות ש"י עגנון כתב: "מי שלא ראה את שמחת ל"ג בעומר על קברו של רבי שמעון בן יוחאי במירון לא ראה שמחה מימיו, שישראל עולים לשם המוניות של חגיגה בשירים ובכל כלי שיר ובאים מכל המקומות מערי אלוקינו ומארצות אדום וישמעאל ועומדים שם לילה ויום ולומדים, ומתפללים ואומרים מזמורים."
בשנים האחרונות, באזור המתחמים הוקמו דוכני מזכרות, תשמישי קדושה, קמעות, מזון והתרמות. כמויות הקהל האדירות שנכנסות אל המתחם, מזינות את התנועה המסחרית והכלכלית במקום. והקהל העצום תורם להכנסות לקופות התרומה הרבות שמוצבות באתר, לגופי כוללים וישיבות, ארגוני צדקה וגמ"חים שונים.
רבים הטיולים הנערכים בצפון מתחילים את יום הטיול בתפילת שחרית באתר מירון רשב"י הקדוש. או עוברים באתר לתפילת מנחה, או מסיימים את יום הטיול, בדרכם חזור הביתה, בתפילת ערבית באתר ציון רשב"י המקודש. אתר ציון הרשב"י מוחזק כיום בידי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.
בית הכנסת העתיק של מירון מתקופת התלמוד, התקופה הביזנטית
אמרו מדריכי טיולים חכמים: "כל מי שביקר בקבר רשב"י במירון ולא טיפס אל בית הכנסת העתיק של מירון, לא ראה חיבור של עבר והווה מימיו."
כל כך קל להגיע אל בית הכנסת העתיק של מירון. ירדם מהרכב או מהאוטובוס? המשיכו אל הקצה הצפוני של רחבת החנייה, ומשם טפסו בטיפוס של דקה וחצי, ואתם בשרידיו של בית הכנסת העתיק של מירון.
בית הכנסת העתיק של מירון שימש את הקהילה היהודית שישבה במירון כבר מתקופה בית המקדש השני. באתר מירון תוכלו למצוא שרידים של חזית בית הכנסת המפואר של מירון מהתקופה הביזנטית, תקופת התלמוד. במירון התקיים ישוב יהודי גדול מהמאה השלישית ועד ראשית התקופה הביזנטית.
את בניית בית הכנסת ייחסו היהודים מימי הביניים לרשב"י. בקירבם הילכה אגדה שאם משקופו הסדוק יפול, אות הוא לביאת משיח. הבניין עורר התפעלות של תיירים ונוסעים שהגיעו לסיורים בישראל. חלק מהפריטים האדריכליים שנכחו באתר נעלמו ברבות השנים. חקירת האתר נעשתה על ידי קוהל וואצינגר בשנת 1905, ועל ידי מאיירס בין השנים 1977-1971.
בית הכנסת העתיק של מירון מצוי בחלקו הגבוה ביותר של אתר מירון. וזאת כפי דרישת ההלכה הדורשת הקמת בית כנסת במקום הגבוה ביותר בישוב. ליד בית הכנסת כמה שרידי מבנים, אולי מגורים ואולי מבני שירות ומחסנים. בכל מקרה, מי שהתגורר מירון עלה אל בית הכנסת לשם תפילה, לימוד, הכנסת אורחים ואירועים משפחתיים.
רצפת בית הכנסת העתיק של מירון חצובה בסלע הגיר הקשה. הקיר העמרבי של בית הכנסת של מירון, אף הוא חצוב בסלג הגיר. בקיר חציבות ששימשו תשתית לעמודים וקורות. בית הכנסת של מירון מכוון לדרום, לכיוון ירושלים. חזיתו הדרומים היפה של בית הכנסת שרדה יפה את השנים הרבות שעברו עליה. החזית הייתה עשויה פתח מרכזי גדול, ושני פתחים מהצדדים, קטנים יותר.
מערכת מדרגות רחבות חצובות בסלע מובילות אל הכסניה של בית הכנסת. אולם בית הכנסת היה גדול, והוא מבין הגדולים מבין בתי הכנסת הקדומים בגליל. גודלו מבפנים 27 * 13.56 מ"ר. במרכז האולם היו שלושה טורי עמודים. שמונה עודים בכל אחד מטורי העמודים. לעמודים היו בסיסים גדולים, שחלקם עדיין פזורים באתר. בפינות המבנה היו עמודים שצורתם לב, חלק מהבסיסים הללו נמצאים באתר, וגם חלק מהחוליות שצורתן לב נמצאות באתר. לבית הכנסת העתיק של מירון היתה גם קומה שנייה.
אופי הביקור במתחם רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, ובית הכנסת העתיק של מירון
- אופי הטיול: אתר מקומי מקודש, בית כנסת, כולל, בית כנסת עתיק
- משך הטיול: כשעה
- דרגת קושי הטיול: קל
- מתאים לנכים ועגלות תינוק: כן
- מתאים לרכב שטח 4X4: לא
- מתאים לטיול עם אופניים: לא
- צבע סימון שבילים בטיול: שביל ישראל עם גישה קצרה לפי סימון שחור
- ציוד לטיול: ביגוד צנוע
- קליטה סלולרית: יש
- הטיול מתאים לעונה: כל העונות
- שירותים: יש
- שולחנות/ספסלים לישיבה: יש
- מים לשתייה: יש
- מזנון: יש
- חניון לילה: לא
- מחיר כניסה: ללא
- שעות כניסה: אין
- הערות מיוחדות: לבוד צנוע
- כניסה לכלבים: לא
- לחצו כאן לניווט נסיעה עם ווייז אל חנייה בציון הרשב"י
מטיילים יקרים! שימרו על הטבע ושלמות האתרים, אל תשאירו אשפה בשטח, קחו האשפה עמכם בתיקים עד לפח הקרוב
מפת ניווט נסיעה אל קבר רבי שמעון בר יוחאי (הרשב"י) בהר מירון
תחזית מזג האוויר לשבוע הקרוב לטיול שלכם באזור הר מירון וצפת
בטיולים באזורים עם קשיי קליטה אני ממליצה לכם מאוד להזמין טלפון לווייני עם כיסוי איתור וחילוץ, למענה בחירום SOS. שירות לכל חברות הביטוח! התכתבות ללא הגבלה, מפות טופוגרפיות, יכולת איתור ומעקב מרחוק, תקבלו גם דיווחי מזג אוויר. הטלפון הלווייני פועל גם באזורים ללא קליטה סלולרית. לחצו להזמנת טלפון מחובר לחמ"ל של מגנוס 24/7
רקע כללי - ציון רבי שמעון בר יוחאי במירון
ציון קבר רבי שמעון בר יוחאי ובנו בהר מירון, לדעת חלק מהחוקרים, נחשבים לאותנטיים. יש הטוענים שהמיקום נחשב לוודאי, ושלא שונה מהעת העתיקה ועד ימינו. המידע על המיקום הקדוש הועבר מדור לדור, בע"פ ובכתבת ותועד בספרות הקדומה, ספרי מסעות, ובסיפורת מפה לאוזן. מידע זה לגבי מיקום קבר הרשב"י ובנו אלעזר נחשב לכמעט ודאי, בשונה מזיהוי של כמה אתרי קבורה וציונים של קדושים אחרים, שהתגלו ברבות השנים ברחבי הגליל. חלק מהציונים שהתקבעו במסורת המודרנית, התגלו וסומנו על ידי האר"י הקדוש ותלמידיו, בימי הביניים בעת שבתו בצפת.
רבי שמעון בר יוחאי ידוע כתנא גדול וחשוב, מתלמידיו של רבי עקיבא, שפעל במאה השנייה לספה"נ.
האגדה הנודעת ביותר בנוגע אל רבי שמעון בר יוחאי מגוללת את סיפורו וסיפור בנו בחילוקי דעות בין חכמי ישראל בנוגע לטיב היחסים של היהודים עם הרומאים ששלטו בארץ ישראל לאחר חורבן הבית השני:
יָשְׁבוּ רַ' יְהוּדָה וְרַ' יוֹסֵי וְרַ' שִׁמְעוֹן, וְיָשַׁב אֶצְלָם יְהוּדָה בֶּן גֵּרִים. פָּתַח רַ' יְהוּדָה וְאָמַר: כַּמָּה נָאִים מַעֲשֵׂיהֶם שֶׁל אֻמָּה זוֹ! תִּקְּנוּ שְׁוָקִים, תִּקְּנוּ גְּשָׁרִים, תִּקְּנוּ מֶרְחֲצָאוֹת.
רַ' יוֹסֵי שָׁתַק.
נַעֲנָה רַ' שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי וְאָמַר: כָּל מָה שֶׁתִּקְּנוּ לֹא תִּקְּנוּ אֶלָּא לְצֹרֶךְ עַצְמָם: תִּקְּנוּ שְׁוָקִים – לְהוֹשִׁיב בָּהֶם זוֹנוֹת, מֶרְחֲצָאוֹת – לְעַדֵּן בָּהֶם עַצְמָם, גְּשָׁרִים – לִטֹּל מֵהֶם מֶכֶס.
הָלַךְ יְהוּדָה בֶּן גֵּרִים וְסִפֵּר דִּבְרֵיהֶם וְנִשְׁמְעוּ לַמַּלְכוּת.
אָמְרוּ: יְהוּדָה שֶׁעִלָּה – יִתְעַלֶּה, יוֹסֵי שֶׁשָּׁתַק – יִגְלֶה לְצִפּוֹרִי, שִׁמְעוֹן שֶׁגִּנָּה – יֵהָרֵג.
הָלַךְ רַ' שִׁמְעוֹן וּבְנוֹ וְנִתְחַבְּאוּ בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ. כָּל יוֹם הָיְתָה אִשְׁתּוֹ מְבִיאָה לָהֶם פַּת וְכַד שֶׁל מַיִם וְסָעֲדוּ. כְּשֶׁגָּבְרָה הַגְּזֵרָה אָמַר לִבְנוֹ: נָשִׁים דַּעְתָּן קַלָּה עֲלֵיהֶן, שֶׁמָּא יְצַעֲרוּהָ וּתְגַלֶּה.
הָלְכוּ וְנִתְחַבְּאוּ בִּמְעָרָה.
נַעֲשָׂה נֵס וְנִבְרָא לָהֶם חָרוּב וּמַעְיָן, וְהָיוּ פּוֹשְׁטִים בִּגְדֵיהֶם וְיוֹשְׁבִים עַד צַוָּארָם בַּחוֹל. כָּל הַיּוֹם עָסְקוּ בַּתּוֹרָה: בִּזְמַן תְּפִלָּה הָיוּ מִתְלַבְּשִׁים וּמִתְעַטְּפִים וּמִתְפַּלְּלִים, וְאַחַר כָּךְ הָיוּ חוֹזְרִים וּפוֹשְׁטִים בִּגְדֵיהֶם, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִבְלוּ.
יָשְׁבוּ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה בַּמְּעָרָה. בָּא אֵלִיָּהוּ וְעָמַד עַל פֶּתַח הַמְּעָרָה, אָמַר: מִי יוֹדִיעַ לְבֶן יוֹחַאי שֶׁמֵּת הַקֵּיסָר וּבָטְלָה גְּזֵרָתוֹ?
יָצְאוּ וְרָאוּ בְּנֵי אָדָם כְּשֶׁהֵם חוֹרְשִׁים וְזוֹרְעִים. אָמַר: מַנִּיחִין חַיֵּי עוֹלָם וְעוֹסְקִין בְּחַיֵּי שָׁעָה! כָּל מָקוֹם שֶׁנּוֹתְנִים עֵינֵיהֶם מִיָּד נִשְׂרָף, יָצְאָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה לָהֶם: לְהַחֲרִיב עוֹלָמִי יְצָאתֶם? חִזְרוּ לִמְעָרַתְכֶם!
חָזְרוּ וְהָלְכוּ וְיָשְׁבוּ שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ, אָמְרוּ: מִשְׁפַּט רְשָׁעִים בְּגֵיהִנֹּם שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ. יָצְאָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה: צְאוּ מִמְּעָרַתְכֶם!
יָצְאוּ וְיָשְׁבוּ עַל פֶּתַח הַמְּעָרָה. רָאוּ צַיָּד עוֹמֵד וְצָד צִפּוֹרִים וּפוֹרֵס מְצוּדָתוֹ. וּכְשֶׁשָּׁמַע רַ' שִׁמְעוֹן בַּת קוֹל אוֹמֶרֶת: "דִּימוֹס, דִּימוּס" – הַצִּפּוֹר נִצּוֹלֶת; וּכְשֶׁשָּׁמַע בַּת קוֹל אוֹמֶרֶת: "סְפֵקוּלָא" – הָיְתָה נִצּוֹדֶת וְנִלְכֶּדֶת. אָמַר: צִפּוֹר מִבַּלְעֲדֵי שָׁמַיִם אֵינָהּ נִצּוֹדֶת, נֶפֶשׁ אָדָם לֹא כָּל שֶׁכֵּן.
יָצְאוּ מִן הַמְּעָרָה. כָּל מָקוֹם שֶׁהָיָה רַ' אֶלְעָזָר מַכֶּה הָיָה רַ' שִׁמְעוֹן מְרַפֵּא. אָמַר לוֹ: בְּנִי, דַּי לָעוֹלָם אֲנִי וְאַתָּה. עֶרֶב שַׁבָּת עִם חֲשֵׁכָה רָאוּ זָקֵן אֶחָד כְּשֶׁהוּא אוֹחֵז בְּיָדוֹ שְׁתֵּי חֲבִילוֹת שֶׁל הֲדָסִים וְרָץ בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת.
אָמְרוּ לוֹ: אֵלּוּ לָמָּה לְךָ? אָמַר לָהֶם: לִכְבוֹד שַׁבָּת. – וִיהֵא דַּי לְךָ בְּאֶחָד. – אֶחָד כְּנֶגֶד "זָכוֹר" (שמות כ, ז) וְאֶחָד כְּנֶגֶד "שָׁמוֹר" (דברים ה, יא). אָמַר לוֹ רַ' שִׁמְעוֹן לִבְנוֹ: רְאֵה, כַּמָּה חֲבִיבוֹת מִצְווֹת עַל יִשְׂרָאֵל.
נִתְיַשְּׁבָה דַּעְתָּם. שָׁמַע רַ' פִּינְחָס בֶּן יָאִיר חֲתָנוֹ וְיָצָא לִקְרָאתוֹ. הִכְנִיסָהוּ לְבֵית הַמֶּרְחָץ בִּטְבֶרְיָא וְהִתְחִיל מְתַקֵּן אֶת בְּשָׂרוֹ. רָאָה רַ' פִּינְחָס סְדָקִים בְּגוּפוֹ, הִתְחִיל בּוֹכֶה, וְנָשְׁרוּ דִּמְעוֹתָיו עַל בְּשָׂרוֹ שֶׁל רַ' שִׁמְעוֹן, וְצָעַק מִתּוֹךְ כְּאֵב. אָמַר לוֹ רַ' פִּינְחָס: אוֹי לִי שֶׁרְאִיתִיךָ בְּכָךְ!
וְאָמַר לוֹ: אַשְׁרֶיךָ שֶׁרְאִיתַנִי בְּכָךְ, שֶׁאִלְמָלֵא רְאִיתַנִי בְּכָךְ לֹא מָצָאתָ בִּי כָּךְ. אָמַר רַ' שִׁמְעוֹן: הוֹאִיל וְנַעֲשֶׂה לִי נֵס אֵלֵך וַאֲתַקֵּן תַּקָּנָה.
אָמַר לוֹ: יֵשׁ דָּבָר שֶׁצָּרִיךְ תִּקּוּן? אָמַר לוֹ: יֵשׁ כָּאן מָקוֹם שֶׁל סָפֵק טֻמְאָה וְהַכֹּהֲנִים מִצְטַעֲרִים לְהַקִּיפוֹ.
אָמַר לוֹ: יֵשׁ כָּאן אָדָם שֶׁיּוֹדֵעַ שֶׁהֻחְזְקָה כָּאן טָהֳרָה? אָמַר לוֹ זָקֵן אֶחָד: כָּאן קִצֵּץ בֶּן זַכַּאי תֻּרְמוּסֵי תְּרוּמָה. עָשָׂה אַף הוּא כָּךְ. כָּל מָקוֹם שֶׁהָיָה קָשֶׁה – טִהֲרוֹ, וְכָל מָקוֹם שֶׁהָיָה רָפֶה – צִיְּנוֹ. אָמַר אוֹתוֹ זָקֵן: טִהֵר בֶּן יוֹחַאי בֵּית הַקְּבָרוֹת.
אָמַר לוֹ: אִלְמָלֵא הָיִיתָ עִמָּנוּ, וַאֲפִלּוּ הָיִיתָ עִמָּנוּ וְלֹא נִמְנֵיתָ עִמָּנוּ – יָפֶה אַתָּה אוֹמֵר; עַכְשָׁו שֶׁהָיִיתָ עִמָּנוּ וְנִמְנֵיתָ עִמָּנוּ – יֹאמְרוּ: זוֹנוֹת מְפַרְכְּסוֹת זוֹ אֶת זוֹ, תַּלְמִידֵי חֲכָמִים לֹא כָּל שֶׁכֵּן? נָתַן בּוֹ עֵינָיו וָמֵת.
רָאָהוּ כּוּתִי אֶחָד עַם הָאָרֶץ, אָמַר: כְּלוּם לֹא אֵלֵךְ וַאֲשַׂחֵק בְּאוֹתוֹ זָקֵן שֶׁל הַיְּהוּדִים? נָטַל מֵת וּטְמָנוֹ בַּשּׁוּק שֶׁטִּהֲרוֹ בַּבֹּקֶר. הָלַךְ אֶצְלוֹ וְאָמַר לוֹ: וְכִי לֹא טִהַרְתָּ שׁוּק פְּלוֹנִי? אָמַר לוֹ: הֵן. – וְאִם אוֹצִיא לְךָ מֵתִים אֲחֵרִים? אָמַר לוֹ: הוֹצֵא. הֶרְאָה לוֹ. צָפָה רַ' שִׁמְעוֹן בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁהוּא נְתָנוֹ שָׁם. אָמַר: גּוֹזֵרְנִי עַל הָעֶלְיוֹן שֶׁיֵּרֵד וְעַל הַתַּחְתּוֹן שֶׁיַּעֲלֶה וְכָךְ הָיָה.
יָצָא רַ' שִׁמְעוֹן לַשּׁוּק וְרָאָה אֶת יְהוּדָה בֶּן גֵּרִים. אָמַר: עֲדַיִן יֵשׁ לָזֶה בָּעוֹלָם! נָתַן בּוֹ עֵינָיו וַעֲשָׂאוֹ גַּל שֶׁל עֲצָמוֹת.
מזמור לכבוד רבי שמעון בר יוחאי
בַּר יוֹחָאי –
נִמְשַׁחְתָּ, אַשְׁרֶיךָ,
שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן מֵחֲבֵרֶךָ (תהלים מה ח):
מלכות
בַּר יוֹחַאי –
שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ (שמות ל כה)
נִמְשַׁחְתָּ מִמִּדַּת הַקֹּדֶשׁ,
נָשָׂאתָ צִיץ נֵזֶר הַקֹּדֶשׁ (שמות לט ל)
חָבוּשׁ עַל רֹאשְׁךָ – פְּאֵרֶךָ (יחזקאל כד יז ומד יח):
יסוד
בַּר יוֹחָאי –
מוֹשַׁב טוֹב יָשַׁבְתָּ
יוֹם נַסְתָּ, יוֹם אֲשֶׁר בָּרַחְתָּ,
בִּמְעָרַת צוּרִים שֶׁעָמַדְתָּ
שָׁם קָנִיתָ הוֹדְךָ וַהֲדָרֶךָ:
נצח והוד
בַּר יוֹחָאי –
עֲצֵי שִׁטִּים עוֹמְדִים (שמות כו טו) (סוכה מה ב)
לִמּוּדֵי יְיָ הֵם לוֹמְדִים,
אוֹר מֻפְלֶא אוֹר הַיְּקוֹד הֵם יוֹקְדִים,
הֲלֹא הֵמָּה יוֹרוּךָ (איוב ח י) מוֹרֶיךָ:
תפארת
בַּר יוֹחָאי –
וְלִשְׂדֵה תַפּוּחִים
עָלִיתָ לִלְקוֹט בּוֹ מֶרְקָחִים –
סוֹד תּוֹרָה כְּצִיצִים וּפְרָחִים,
נַעֲשֶׂה אָדָם נֶאֱמַר בַּעֲבוּרֶךָ:
גבורה
בַּר יוֹחָאי –
נֶאֱזָרְתָּ בִּגְבוּרָה,
וּבְמִלְחֶמֶת אֵשׁ דַּת – הַשַּׁעְרָה,
וְחֶרֶב הוֹצֵאתָ מִתַּעְרָהּ (יחזקאל כא י) –
שָׁלַפְתָּ נֶגֶד צוֹרְרֶיךָ:
חסד
בַּר יוֹחָאי –
לִמְקוֹם אַבְנֵי שַׁיִשׁ
הִגַּעְתָּ לִפְנֵי אַרְיֵה לַיִשׁ,
גַּם גֻּלַּת כּוֹתֶרֶת עַל (מלכים א ז מא) עַיִשׁ,
תָּשׁוּרִי וּמִּי יְשׁוּרֶךָ:
בינה
בַּר יוֹחָאי –
בְּקוֹדֶשׁ הַקֳדָשִׁים (זהר חלק ג רצו ב)
קַו יָרוֹק מְחַדֵּשׁ חֳדָשִׁים,
שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת סוֹד חֲמִישִׁים (ויקרא כג) (פסוקים טו-טז)
קָשַׁרְתָּ, קִשְׁרֵי שִׁי"ן קְשָׁרֶיךָ:
חכמה
בַּר יוֹחָאי –
יוֹ"ד חָכְמָה קְדוּמָה –
הִשְׁקַפְתָּ לִכְבוֹדוֹ פְנִימָה,
[לֵב] (שְׁלוֹשִׁים וּשְׁתַּיִם) נְתִיבוֹת רֵאשִׁית תְּרוּמָה.
אַתְּ כְּרוּב, מִמְשַׁח (יחזקאל כח יד) זִיו אוֹרֶךָ:
כתר
בַּר יוֹחָאי –
אוֹר מֻפְלֶא רוּם מַעְלָה
יָרֵאתָ מִלְּהַבִּיט, כִּי רַב לָהּ
תַּעֲלוּמָה, וְאַיִן קוֹרָא לָהּ.
נַמְתָּ – עַיִן לֹא תְשׁוּרֶךָ (לפי ישעיהו סד ג):
בַּר יוֹחָאי –
אַשְׁרֵי יוֹלַדְתֶּךָ,
אַשְׁרֵי (חגיגה יד ב) הָעָם הֵם לוֹמְדֵיךָ,
וְאַשְׁרֵי הָעוֹמְדִים עַל סוֹדֶךָ –
לְבוּשֵׁי חשֶׁן תֻּמֶּיךָ וְאוּרֶיךָ (ויקרא ח ח):
אסון ל"ג בעומר 2021 במירון - קבר רבי שמעון בר יוחאי: 45 הרוגים ועשרות פצועים
בליל ל"ג בעומר, י"ח אייר תשפ"א, 30 באפריל 2021, בשעה 00:45, אירע אסון כבד באתר רבי שמעון בר יוחאי. באתר ההילולה, בעת יציאת חסידי "תולדות אהרון" מהמתחם, החליקו עשרות אנשים ביציאה. ב"מעבר המוות" בין הכבש האלכסוני אל המדרגות, מעדו אנשים ונפלו על המדרגות. הקהל שזרם בהמוניו אחריהם, המשיך ליפול עליהם, ותנועת ההמונים מחצה 45 איש לחנק ולמוות במקום. עשרות רבות של אנשים נפגעו קל מהדריסה של נחשול אדם, ועוד עשרות בני אדם הובהלו לבתי החולים במצב קל, בינוני ואף אנוש.
אסון ל"ג בעומר במירון 2021, נחשב לאסון המוות האזרחי הגדול בתולדות מדינת ישראל מיום היווסדה. באותה העת נכחו בכלל שטח מתחם ציון הרשב"י, כמאה אלף איש, שהגיעו בנחשול אדיר של בני אדם, לאחר שיום קודם, התקבלה החלטת ממשלה, לאפשר כניסה חופשית ובלתי מוגבלת אל האתר המקודש.
למרות סידורי הביטחון, הגדרות, וניהול הקהל, למרות הדמיות של כוחות הביטחון והמשטרה, לניהול אירוע רב נפגעים נוהל אר"ן, הלחץ של נחשול האדם, הכריע את התשתיות הרעועות, ואת המתחם שאיננו ערוך לקליטת המון אדם בסדר גודל זה.
למרות נתונים קודמים, אזהרות, תחזיות לאסונות, דוחות מסודרים על סכנות לחיי אדם באתר רשב"י, למרות החלטות קודמות וקביעת מהנדסים שהאתר יכול להכיל עד 10,000 בני אדם בלבד, האתר נפתח לקליטת קהל ללא הגבלה.
אסון נוראי, טרגי ומזעזע, שטילטל את מדינת ישראל, וביום ראשון 21 במאי 2021 הוכרז יום אבל לאומי, לזכר הניספים במיתה משונה. יהי זכרם ברוך.
לחצו למסלולי טיולים מומלצים נוספים עבורכם באזור הגליל העליון והר מירון
- שביל הפסגה בהר מירון, שביל ישראל ותצפיות פנורמיות
- מפסגת הר מירון לחורבת חממה: ירידה רגלית מהר מירון
- מערת פער: מסלולון קצר למערה קארסטית קסומה
- פארק הסלעים בכסרא: מסלול תצפיות ונוף פיסול קארסטי מדהים
- נחל עמוד
- נחל צלמון
- מפלי פרוד בנחל צלמון עליון
אהבתם את אתר "מטיילים עם ענת" ונעזרתם בו? לחצו כאן והעניקו לאתר דירוג 5 כוכבים ומשוב חיובי – כך תעזרו לאלפי גולשים נוספים למצוא דרכם ברשת ♥