תל עזקה בשפלה - תצפית מטרפת אל עמק האלה וסיפורי דוד הנער וגוליית הפלישתי

תל עזקה יקבל את פניכם כשתגיעו אל עמק האלה וצומת האלה. זהו התל הגבוה ביותר באזור העמק
בראש תל עזקה תמצאו חניון שולחנות בצל האורנים, חנייה מסודרת. מהחניון תוכלו לטפס בשביל מדרגות יפיפ, שמלווה בפסוקיי תנ"ך. כאן תוכלו לקרוא מהסלעים על עלילות דוד הנער יפה העיניים, וקרבות דוד וגוליית הפלשתי.
בחלק הגבוה ביותר של תל עזקה תגלו סביב-סביב שטחי חפירות ארכאולוגיות. ובמרכז התל ובחלקו המזרחי תגיעו אל התצפית המפורסמת של תל עזקה, בצל עצי אלה וספספלי אבן עם פסוקי תנ"ך.
אופי מסלול הטיול בתל עזקה בשבפארק בריטניה בשפלת יהודה
- אופי הטיול: מעגלי, הלוך וחזור
- משך הטיול: כחצי שעה
- דרגת קושי הטיול: טיפוס קצר אל ראש התל
- מתאים לנכים ועגלות תינוק: רק החניון מתאים
- מתאים לרכב שטח 4X4: שבילים שטח רבים נמתחים לכל אורך ורוחב פארק בריטניה ואזור תל עזקה
- מתאים לטיול עם אופניים: בהחלט!
- צבע סימון שבילים בטיול: שחור
- אורך מסלול הטיול: חצי ק"מ
- ציוד לטיול: רגיל
- קליטה סלולרית: יש
- הטיול מתאים לעונה: כל העונות
- מאפייני מים במסלול: אין
- שירותים: אין
- שולחנות/ספסלים לישיבה: יש כמה חניונים בכל אזור תל עזקה ופארק בריטניה
- מים לשתייה: אין
- מזנון: אין
- חניון לילה: לא
- מחיר כניסה:
- שעות כניסה: אין
- הערות מיוחדות: זהירות בורות פתוחים בשטח
- כניסה לכלבים: כן
- לחצו כאן לניווט נסיעה עם ווייז אל חניון תל עזקה
מטיילים יקרים! שימרו על הטבע ושלמות האתרים, אל תשאירו אשפה בשטח, קחו האשפה עמכם בתיקים עד לפח הקרוב
מפת ניווט נסיעה אל תל עזקה - פארק בריטניה
תחזית מזג האוויר לשבוע הקרוב לטיול שלכם בשפלת יהודה
מסלול הטיול, לאן מטיילים ומה עושים בתל עזקה
מגיעים עם הרכב או האופניים אל חניון תל עזקה ויוצאים לסיבוב רגלי קצר אל ראש התל
אל ראש תל עזקה תוכלו להגיע לאחר טיפוס קליל, משהו כמו טיפוס של שתי קומות בבניין. הטיפוס אל תל עזקה הוא מעניין ומלווה בפסוקי תנ"ך שמוטבעים על ריבועי סלע. הפסוקים מתארים את עלילות דוד מול גוליית הפלשתי, מספר שמואל א'.
שביל ישראל
תל עזקה נמצא ממש סמוך לשביל ישראל במקטע 25 שעובר מחורבת חנות אל מצפה משואה. והקפיצה הקצרה אל תל עזקה שווה מאוד את הסטייה והמאמץ. תל עזקה הוא אחד מהאתרים המרשימים באזור עמק האלה ושפלת יהודה.

חפירות ארכאולוגיות
בסיום המדרגות תמצאו אזור של חפירות ארכאולוגיות בתל עזקה. החפירות הארכאולוגיות מתנהלות מטעם אוניברסיטת תל אביב בשיתוף אוניברסיטת היידלברג. בשולי במת התל תמצאו מספר אתרי חפירות ארכאולגיות, לידם שילוט והסבר. החפירות האחרונות משנת 2019, העלו מידע חדש לגבי חורבן מתקופת הברונזה המאוחרת 3, ליישוב מתקופת הברזל 2א' ולחורבן מתקופת הברזל 2ב'.

תצפית פנורמית במרכז תל עזקה – תצפית דוד וגוליית תל עזקה
במרכז תל עזקה תמצאו במה עגולה ובמרכזה עמוד ברזל. מצפון לו לוח שנתות המכוון את הצופה אל הצפון. הבמה מוקפת גדר אבן מעוצבת, עם פתחי כניסה של המפתן רשומים כיווני הרוחות מזרח, מערב ודרום. חריטות נאות על גדר האבן מתארות את הנוף הניבט מכל עבר.

מצפה אל עמק האלה – תל שוכה
בשוליו המזרחיים של תל עזקה תגלו את התצפית האהובה ביותר והיפה ביותר של תל עזקה. מכאן תוכלו לצפות לכיוון מזרח, אל עמק האלה, תל שוכה, הרי ירושלים, הר חברון ומרחבי השפלה וכביש 38 והאתרים שלאורכו. במצפה האלה ספסלי אבן נחמדים ועליהם פסוקי תנ"ך המתארים את מאבק דוד וגוליית "קלע לו בול בפוני"…

מחילות זחילה בתל עזקה – אסורות לביקור וכניסה
עד לפני כ-20 שנה מחילות המסתור בתל עזקה היו פתוחות לזחילה להנאת המטיילים. אולם משלל סיבות של בטיחות ושמירת האתר, נאסרה הכניסה למחילות הזחילה של תל עזקה. מחילות זחילה מותרות לביקור ומוסדרות לקהל תוכלו למצוא לא רחוק מתל עזקה :בחורבת מדרס, חורבת בורגין, חורבת עתרי, תל גודד וגן לאומי בית גוברין.
בטיולים באזורים עם קשיי קליטה אני ממליצה לכם מאוד להזמין טלפון לווייני עם כיסוי איתור וחילוץ, למענה בחירום SOS. שירות לכל חברות הביטוח! התכתבות ללא הגבלה, מפות טופוגרפיות, יכולת איתור ומעקב מרחוק, תקבלו גם דיווחי מזג אוויר. הטלפון הלווייני פועל גם באזורים ללא קליטה סלולרית. לחצו להזמנת טלפון מחובר לחמ"ל של מגנוס 24/7
השיר גוליית של כוורת - כמה מתאים לטיול בתל עזקה
על נושא כזה כאוב,
אם תשים תחבושת,
לא יעזור לך שנתיים.
הגיבור של הסיפור
להגיד אותו אסור,
נגלה רק שהשם שלו
כמו אפריים.
ציפורים שרות בגן,
נמלה עוברת
אך המנגינה נשארת.
בחצר נולד תינוק
ומיד התחיל לצעוק
"לא קוראים לי 'פריים –
שמי גוליית ולא אחרת!"
גיבורים ברחו הביתה,
לוחמים זייפו ת'גיל.
הם קראו לו "השד מאשקלון".
ילדים עברו לדום,
בן חמש וכבר הספיק
להביא הביתה סלע.
התאמן כל יום שעות
בלהפריע לחיות,
יש אומרים היה לו קול
נמוך מים המלח.
גיבורים ברחו הביתה
לוחמים למדו חליל
הם קראו לו בשקט מרחוק.
גולי, גוליית
מקווה שגם הפעם
הוא יחשוב אותי נחמד.
הנה בא אלינו, בא אלינו
גולי, גוליית,
מקוה שלא ידרוך עלי,
יעשה אותי גמד.
קם בבוקר לטייל,
מרחוק רואה המון סואן
צועק "הצילו!"
בלי לחשוב יותר מיום
התייצב על המקום,
חוץ משני גמלים וגדי
עוד לא ידעו אז מיהו.
שב אצלי על כף היד."
"ככה מדברים?"
שאל גוליית באשקלונית.
דוד מלך התעצבן,
"הרוגטקה תנגן!"
אבן לעברו ירה,
קלע לו בול בפוני.
"אם תרצה להיות מלכנו,
תתקשר מחר בשש"
ומאז לא שמעו אותם אומרים,
גולי, גוליית
מקווה שגם הפעם
הוא יחשוב אותי נחמד.
הנה בא אלינו, בא אלינו
גולי, גוליית,
מקוה שלא ידרוך עלי,
יעשה אותי גמד.
מקווה שלא יקפוץ עלי
הנה בא אלינו גוליית
רקע כללי על תל עזקה וקרב דוד וגוליית
הפלשתים אוספים מחניהם בין שוכה לעזקה, ובני ישראל חונים בעמק האלה
כי מה יותר מוחשי מטיול בתל עזקה ועמק האלה כדי לקרוא את הסיפור ולהתחבר אל הגיבורים התנכיים שלנו. עומדים בתל עזקה, קוראים את הפסוקים, צמרמורת עוברת בגו, והלב מתרחב בזיכרונות ילדות שהמורה לימדה אותנו נביאים, והשיר של כוורת מתנגן כבר בראש.

עומדים בתצפית מתחת לעצי האלה, והכל מתחבר כאן. דוד המלך נולד בבית לחם, הנה זו בית לחם שנמצאת ממש על ההר ממול. וגוליית נולד בגת, היא תל צפית שנמצא ממש מאחורינו, ליד כפר מנחם ויער חרובית, וממערב ללוזית. הכול נמצא כאן, בקברת ארץ קטנה ויפיפיה זו של עמק האלה ושפלת יהודה.
שמואל א פרק יז
א וַיַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת-מַחֲנֵיהֶם, לַמִּלְחָמָה, וַיֵּאָסְפוּ, שֹׂכֹה אֲשֶׁר לִיהוּדָה; וַיַּחֲנוּ בֵּין-שׂוֹכֹה וּבֵין-עֲזֵקָה, בְּאֶפֶס דַּמִּים. ב וְשָׁאוּל וְאִישׁ-יִשְׂרָאֵל נֶאֶסְפוּ, וַיַּחֲנוּ בְּעֵמֶק הָאֵלָה; וַיַּעַרְכוּ מִלְחָמָה, לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים. ג וּפְלִשְׁתִּים עֹמְדִים אֶל-הָהָר, מִזֶּה, וְיִשְׂרָאֵל עֹמְדִים אֶל-הָהָר, מִזֶּה; וְהַגַּיְא, בֵּינֵיהֶם. ד וַיֵּצֵא אִישׁ-הַבֵּנַיִם מִמַּחֲנוֹת פְּלִשְׁתִּים, גָּלְיָת שְׁמוֹ מִגַּת: גָּבְהוֹ, שֵׁשׁ אַמּוֹת וָזָרֶת. ה וְכוֹבַע נְחֹשֶׁת עַל-רֹאשׁוֹ, וְשִׁרְיוֹן קַשְׂקַשִּׂים הוּא לָבוּשׁ; וּמִשְׁקַל, הַשִּׁרְיוֹן–חֲמֵשֶׁת-אֲלָפִים שְׁקָלִים, נְחֹשֶׁת. ו וּמִצְחַת נְחֹשֶׁת, עַל-רַגְלָיו; וְכִידוֹן נְחֹשֶׁת, בֵּין כְּתֵפָיו. ז וחץ (וְעֵץ) חֲנִיתוֹ, כִּמְנוֹר אֹרְגִים, וְלַהֶבֶת חֲנִיתוֹ, שֵׁשׁ-מֵאוֹת שְׁקָלִים בַּרְזֶל; וְנֹשֵׂא הַצִּנָּה, הֹלֵךְ לְפָנָיו. ח וַיַּעֲמֹד, וַיִּקְרָא אֶל-מַעַרְכֹת יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמֶר לָהֶם, לָמָּה תֵצְאוּ לַעֲרֹךְ מִלְחָמָה: הֲלוֹא אָנֹכִי הַפְּלִשְׁתִּי, וְאַתֶּם עֲבָדִים לְשָׁאוּל–בְּרוּ-לָכֶם אִישׁ, וְיֵרֵד אֵלָי. ט אִם-יוּכַל לְהִלָּחֵם אִתִּי, וְהִכָּנִי–וְהָיִינוּ לָכֶם, לַעֲבָדִים; וְאִם-אֲנִי אוּכַל-לוֹ, וְהִכִּיתִיו–וִהְיִיתֶם לָנוּ לַעֲבָדִים, וַעֲבַדְתֶּם אֹתָנוּ. י וַיֹּאמֶר, הַפְּלִשְׁתִּי, אֲנִי חֵרַפְתִּי אֶת-מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל, הַיּוֹם הַזֶּה; תְּנוּ-לִי אִישׁ, וְנִלָּחֲמָה יָחַד. יא וַיִּשְׁמַע שָׁאוּל וְכָל-יִשְׂרָאֵל, אֶת-דִּבְרֵי הַפְּלִשְׁתִּי הָאֵלֶּה; וַיֵּחַתּוּ וַיִּרְאוּ, מְאֹד. {פ}
יב וְדָוִד בֶּן-אִישׁ אֶפְרָתִי הַזֶּה, מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה, וּשְׁמוֹ יִשַׁי, וְלוֹ שְׁמֹנָה בָנִים; וְהָאִישׁ בִּימֵי שָׁאוּל, זָקֵן בָּא בַאֲנָשִׁים. יג וַיֵּלְכוּ שְׁלֹשֶׁת בְּנֵי-יִשַׁי, הַגְּדֹלִים–הָלְכוּ אַחֲרֵי-שָׁאוּל, לַמִּלְחָמָה; וְשֵׁם שְׁלֹשֶׁת בָּנָיו, אֲשֶׁר הָלְכוּ בַּמִּלְחָמָה–אֱלִיאָב הַבְּכוֹר וּמִשְׁנֵהוּ אֲבִינָדָב, וְהַשְּׁלִשִׁי שַׁמָּה. יד וְדָוִד, הוּא הַקָּטָן; וּשְׁלֹשָׁה, הַגְּדֹלִים, הָלְכוּ, אַחֲרֵי שָׁאוּל. {ס} טו וְדָוִד הֹלֵךְ וָשָׁב, מֵעַל שָׁאוּל, לִרְעוֹת אֶת-צֹאן אָבִיו, בֵּית-לָחֶם. טז וַיִּגַּשׁ הַפְּלִשְׁתִּי, הַשְׁכֵּם וְהַעֲרֵב; וַיִּתְיַצֵּב, אַרְבָּעִים יוֹם. {פ}
יז וַיֹּאמֶר יִשַׁי לְדָוִד בְּנוֹ, קַח-נָא לְאַחֶיךָ אֵיפַת הַקָּלִיא הַזֶּה, וַעֲשָׂרָה לֶחֶם, הַזֶּה; וְהָרֵץ הַמַּחֲנֶה, לְאַחֶיךָ. יח וְאֵת עֲשֶׂרֶת חֲרִצֵי הֶחָלָב, הָאֵלֶּה, תָּבִיא, לְשַׂר-הָאָלֶף; וְאֶת-אַחֶיךָ תִּפְקֹד לְשָׁלוֹם, וְאֶת-עֲרֻבָּתָם תִּקָּח. יט וְשָׁאוּל וְהֵמָּה וְכָל-אִישׁ יִשְׂרָאֵל, בְּעֵמֶק הָאֵלָה; נִלְחָמִים, עִם-פְּלִשְׁתִּים. {ס} כ וַיַּשְׁכֵּם דָּוִד בַּבֹּקֶר, וַיִּטֹּשׁ אֶת-הַצֹּאן עַל-שֹׁמֵר, וַיִּשָּׂא וַיֵּלֶךְ, כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ יִשָׁי; וַיָּבֹא, הַמַּעְגָּלָה, וְהַחַיִל הַיֹּצֵא אֶל-הַמַּעֲרָכָה, וְהֵרֵעוּ בַּמִּלְחָמָה. כא וַתַּעֲרֹךְ יִשְׂרָאֵל וּפְלִשְׁתִּים, מַעֲרָכָה לִקְרַאת מַעֲרָכָה. כב וַיִּטֹּשׁ דָּוִד אֶת-הַכֵּלִים מֵעָלָיו, עַל-יַד שׁוֹמֵר הַכֵּלִים, וַיָּרָץ, הַמַּעֲרָכָה; וַיָּבֹא, וַיִּשְׁאַל לְאֶחָיו לְשָׁלוֹם. כג וְהוּא מְדַבֵּר עִמָּם, וְהִנֵּה אִישׁ הַבֵּנַיִם עוֹלֶה גָּלְיָת הַפְּלִשְׁתִּי שְׁמוֹ מִגַּת ממערות (מִמַּעַרְכוֹת) פְּלִשְׁתִּים, וַיְדַבֵּר, כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה; וַיִּשְׁמַע, דָּוִד. כד וְכֹל אִישׁ יִשְׂרָאֵל, בִּרְאוֹתָם אֶת-הָאִישׁ; וַיָּנֻסוּ, מִפָּנָיו, וַיִּירְאוּ, מְאֹד. כה וַיֹּאמֶר אִישׁ יִשְׂרָאֵל, הַרְּאִיתֶם הָאִישׁ הָעֹלֶה הַזֶּה–כִּי לְחָרֵף אֶת-יִשְׂרָאֵל, עֹלֶה; וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר-יַכֶּנּוּ יַעְשְׁרֶנּוּ הַמֶּלֶךְ עֹשֶׁר גָּדוֹל, וְאֶת-בִּתּוֹ יִתֶּן-לוֹ, וְאֵת בֵּית אָבִיו, יַעֲשֶׂה חָפְשִׁי בְּיִשְׂרָאֵל. {פ}
כו וַיֹּאמֶר דָּוִד, אֶל-הָאֲנָשִׁים הָעֹמְדִים עִמּוֹ לֵאמֹר, מַה-יֵּעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר יַכֶּה אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי הַלָּז, וְהֵסִיר חֶרְפָּה מֵעַל יִשְׂרָאֵל: כִּי מִי, הַפְּלִשְׁתִּי הֶעָרֵל הַזֶּה, כִּי חֵרֵף, מַעַרְכוֹת אֱלֹהִים חַיִּים. כז וַיֹּאמֶר לוֹ הָעָם, כַּדָּבָר הַזֶּה לֵאמֹר: כֹּה יֵעָשֶׂה, לָאִישׁ אֲשֶׁר יַכֶּנּוּ. כח וַיִּשְׁמַע אֱלִיאָב אָחִיו הַגָּדוֹל, בְּדַבְּרוֹ אֶל-הָאֲנָשִׁים; וַיִּחַר-אַף אֱלִיאָב בְּדָוִד וַיֹּאמֶר לָמָּה-זֶּה יָרַדְתָּ, וְעַל-מִי נָטַשְׁתָּ מְעַט הַצֹּאן הָהֵנָּה בַּמִּדְבָּר–אֲנִי יָדַעְתִּי אֶת-זְדֹנְךָ וְאֵת רֹעַ לְבָבֶךָ, כִּי לְמַעַן רְאוֹת הַמִּלְחָמָה יָרָדְתָּ. כט וַיֹּאמֶר דָּוִד, מֶה עָשִׂיתִי עָתָּה; הֲלוֹא, דָּבָר הוּא. ל וַיִּסֹּב מֵאֶצְלוֹ אֶל-מוּל אַחֵר, וַיֹּאמֶר כַּדָּבָר הַזֶּה; וַיְשִׁבֻהוּ הָעָם דָּבָר, כַּדָּבָר הָרִאשׁוֹן. לא וַיִּשָּׁמְעוּ, הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר, דִּבֶּר דָּוִד; וַיַּגִּדוּ לִפְנֵי-שָׁאוּל, וַיִּקָּחֵהוּ. לב וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל-שָׁאוּל, אַל-יִפֹּל לֵב-אָדָם עָלָיו; עַבְדְּךָ יֵלֵךְ, וְנִלְחַם עִם-הַפְּלִשְׁתִּי הַזֶּה. לג וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל-דָּוִד, לֹא תוּכַל לָלֶכֶת אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי הַזֶּה, לְהִלָּחֵם, עִמּוֹ: כִּי-נַעַר אַתָּה, וְהוּא אִישׁ מִלְחָמָה מִנְּעֻרָיו. {ס} לד וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל-שָׁאוּל, רֹעֶה הָיָה עַבְדְּךָ לְאָבִיו בַּצֹּאן; וּבָא הָאֲרִי וְאֶת-הַדּוֹב, וְנָשָׂא שֶׂה מֵהָעֵדֶר. לה וְיָצָאתִי אַחֲרָיו וְהִכִּתִיו, וְהִצַּלְתִּי מִפִּיו; וַיָּקָם עָלַי–וְהֶחֱזַקְתִּי בִּזְקָנוֹ, וְהִכִּתִיו וַהֲמִיתִּיו. לו גַּם אֶת-הָאֲרִי גַּם-הַדֹּב, הִכָּה עַבְדֶּךָ; וְהָיָה הַפְּלִשְׁתִּי הֶעָרֵל הַזֶּה, כְּאַחַד מֵהֶם, כִּי חֵרֵף, מַעַרְכֹת אֱלֹהִים חַיִּים. {ס} לז וַיֹּאמֶר, דָּוִד, יְהוָה אֲשֶׁר הִצִּלַנִי מִיַּד הָאֲרִי וּמִיַּד הַדֹּב, הוּא יַצִּילֵנִי מִיַּד הַפְּלִשְׁתִּי הַזֶּה; {ס} וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל-דָּוִד לֵךְ, וַיהוָה יִהְיֶה עִמָּךְ. לח וַיַּלְבֵּשׁ שָׁאוּל אֶת-דָּוִד מַדָּיו, וְנָתַן קוֹבַע נְחֹשֶׁת עַל-רֹאשׁוֹ; וַיַּלְבֵּשׁ אֹתוֹ, שִׁרְיוֹן. לט וַיַּחְגֹּר דָּוִד אֶת-חַרְבּוֹ מֵעַל לְמַדָּיו וַיֹּאֶל לָלֶכֶת, כִּי לֹא-נִסָּה, וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל-שָׁאוּל לֹא אוּכַל לָלֶכֶת בָּאֵלֶּה, כִּי לֹא נִסִּיתִי; וַיְסִרֵם דָּוִד, מֵעָלָיו. מ וַיִּקַּח מַקְלוֹ בְּיָדוֹ, וַיִּבְחַר-לוֹ חֲמִשָּׁה חַלֻּקֵי-אֲבָנִים מִן-הַנַּחַל וַיָּשֶׂם אֹתָם בִּכְלִי הָרֹעִים אֲשֶׁר-לוֹ וּבַיַּלְקוּט–וְקַלְעוֹ בְיָדוֹ; וַיִּגַּשׁ, אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי. מא וַיֵּלֶךְ, הַפְּלִשְׁתִּי, הֹלֵךְ וְקָרֵב, אֶל-דָּוִד; וְהָאִישׁ נֹשֵׂא הַצִּנָּה, לְפָנָיו. מב וַיַּבֵּט הַפְּלִשְׁתִּי וַיִּרְאֶה אֶת-דָּוִד, וַיִּבְזֵהוּ: כִּי-הָיָה נַעַר, וְאַדְמֹנִי עִם-יְפֵה מַרְאֶה. מג וַיֹּאמֶר הַפְּלִשְׁתִּי, אֶל-דָּוִד, הֲכֶלֶב אָנֹכִי, כִּי-אַתָּה בָא-אֵלַי בַּמַּקְלוֹת; וַיְקַלֵּל הַפְּלִשְׁתִּי אֶת-דָּוִד, בֵּאלֹהָיו. מד וַיֹּאמֶר הַפְּלִשְׁתִּי, אֶל-דָּוִד: לְכָה אֵלַי–וְאֶתְּנָה אֶת-בְּשָׂרְךָ, לְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְבֶהֱמַת הַשָּׂדֶה. {ס} מה וַיֹּאמֶר דָּוִד, אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי, אַתָּה בָּא אֵלַי, בְּחֶרֶב וּבַחֲנִית וּבְכִידוֹן; וְאָנֹכִי בָא-אֵלֶיךָ, בְּשֵׁם יְהוָה צְבָאוֹת, אֱלֹהֵי מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר חֵרַפְתָּ. מו הַיּוֹם הַזֶּה יְסַגֶּרְךָ יְהוָה בְּיָדִי וְהִכִּיתִךָ, וַהֲסִרֹתִי אֶת-רֹאשְׁךָ מֵעָלֶיךָ, וְנָתַתִּי פֶּגֶר מַחֲנֵה פְלִשְׁתִּים הַיּוֹם הַזֶּה, לְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְחַיַּת הָאָרֶץ; וְיֵדְעוּ, כָּל-הָאָרֶץ, כִּי יֵשׁ אֱלֹהִים, לְיִשְׂרָאֵל. מז וְיֵדְעוּ כָּל-הַקָּהָל הַזֶּה, כִּי-לֹא בְּחֶרֶב וּבַחֲנִית יְהוֹשִׁיעַ יְהוָה: כִּי לַיהוָה הַמִּלְחָמָה, וְנָתַן אֶתְכֶם בְּיָדֵנוּ. {ס} מח וְהָיָה כִּי-קָם הַפְּלִשְׁתִּי, וַיֵּלֶךְ וַיִּקְרַב לִקְרַאת דָּוִד; וַיְמַהֵר דָּוִד, וַיָּרָץ הַמַּעֲרָכָה לִקְרַאת הַפְּלִשְׁתִּי. מט וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶת-יָדוֹ אֶל-הַכֶּלִי, וַיִּקַּח מִשָּׁם אֶבֶן וַיְקַלַּע, וַיַּךְ אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי, אֶל-מִצְחוֹ; וַתִּטְבַּע הָאֶבֶן בְּמִצְחוֹ, וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו אָרְצָה. נ וַיֶּחֱזַק דָּוִד מִן-הַפְּלִשְׁתִּי בַּקֶּלַע וּבָאֶבֶן, וַיַּךְ אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִתֵהוּ; וְחֶרֶב, אֵין בְּיַד-דָּוִד. נא וַיָּרָץ דָּוִד וַיַּעֲמֹד אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי וַיִּקַּח אֶת-חַרְבּוֹ וַיִּשְׁלְפָהּ מִתַּעְרָהּ, וַיְמֹתְתֵהוּ, וַיִּכְרָת-בָּהּ, אֶת-רֹאשׁוֹ; וַיִּרְאוּ הַפְּלִשְׁתִּים כִּי-מֵת גִּבּוֹרָם, וַיָּנֻסוּ. נב וַיָּקֻמוּ אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה וַיָּרִעוּ, וַיִּרְדְּפוּ אֶת-הַפְּלִשְׁתִּים, עַד-בּוֹאֲךָ גַיְא, וְעַד שַׁעֲרֵי עֶקְרוֹן; וַיִּפְּלוּ חַלְלֵי פְלִשְׁתִּים, בְּדֶרֶךְ שַׁעֲרַיִם, וְעַד-גַּת, וְעַד-עֶקְרוֹן. נג וַיָּשֻׁבוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מִדְּלֹק אַחֲרֵי פְלִשְׁתִּים; וַיָּשֹׁסּוּ, אֶת-מַחֲנֵיהֶם. נד וַיִּקַּח דָּוִד אֶת-רֹאשׁ הַפְּלִשְׁתִּי, וַיְבִאֵהוּ יְרוּשָׁלִָם; וְאֶת-כֵּלָיו, שָׂם בְּאָהֳלוֹ. {ס} נה וְכִרְאוֹת שָׁאוּל אֶת-דָּוִד, יֹצֵא לִקְרַאת הַפְּלִשְׁתִּי, אָמַר אֶל-אַבְנֵר שַׂר הַצָּבָא, בֶּן-מִי-זֶה הַנַּעַר אַבְנֵר; וַיֹּאמֶר אַבְנֵר, חֵי-נַפְשְׁךָ הַמֶּלֶךְ אִם-יָדָעְתִּי. נו וַיֹּאמֶר, הַמֶּלֶךְ: שְׁאַל אַתָּה, בֶּן-מִי-זֶה הָעָלֶם. {ס} נז וּכְשׁוּב דָּוִד, מֵהַכּוֹת אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי, וַיִּקַּח אֹתוֹ אַבְנֵר, וַיְבִאֵהוּ לִפְנֵי שָׁאוּל; וְרֹאשׁ הַפְּלִשְׁתִּי, בְּיָדוֹ. נח וַיֹּאמֶר אֵלָיו שָׁאוּל, בֶּן-מִי אַתָּה הַנָּעַר; וַיֹּאמֶר דָּוִד, בֶּן-עַבְדְּךָ יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי.
"תל עזקה – 2019
עודד ליפשיץ, ליאורה פרויד, ניצן שלום ואלכסנדרה וורת'הל, 04/05/2021
דוח ראשוני
בחודשים יולי ואוגוסט 2019 נערכה עונת החפירות השביעית בתל עזקה (רישיון מס' 41/2019-G; נ"צ 1938-43/6229-33). החפירה מתקיימת מטעם אוניברסיטת תל אביב בשיתוף אוניברסיטת היידלברג, והיא נוהלה על ידי ע' ליפשיץ, י' גדות ומ' אומינג, בסיוע י' בריפה ומ' אומינג (ניהול שטח 1N), כ' מורד וכ' וינד (עזרה בניהול שטח 1N), נ' שלום (ניהול שטח 3E העליון), ק' מוניוס רייסקו וע' אתיה (עזרה בניהול שטח 3E העליון), א' וורת'הל (ניהול שטח 1S), ע' מאירסון וש' ברק (עזרה בניהול שטח 1S), א' ספיצ'אריץ' (ניהול שטח 1W), מ' קוויל-גייטס וב' בל (עזרה בניהול שטח 1W), ל' פרויד (רישום וכלי חרס), ב' זיצמן (צילום שטח), ו' פירסקי (מדידות ושרטוט), י' וקנין (פלאומגנטיזם) וכן סטודנטים ומתנדבים. עיבוד הממצאים, הכולל רפאות, צילום מעבדה ושרטוט, מתקיים במעבדות המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב.
תל עזקה נמצא בקצהו הצפוני של רכס גודד-עזקה, המפריד בין השפלה הגבוהה במזרח לשפלה הנמוכה במערב. החפירה באתר החלה בשנת 2012 ומאז נערכו שבע עונות חפירה, שבמהלכן נחפרו עשרה שטחים (1E, 3E, 1N, 1S, 2S, 1T, 2T, 1W, 2W, 3W; איור 1). נחשפו שרידי יישוב מתקופות הברונזה הקדומה 3 (בשטחים 1S ו-3W), הברונזה התיכונה (בשטחים 3E, 1N, 2W ו-3W), הברונזה המאוחרת (בשטחים 3E, 1N, 1S, 2S ו-2T), הברזל 2 (בשטחים 3E, 1N, 1S, 2S, 2T, 1W ו-2W), הפרסית (בשטחים 1N, 1S ו-1W) וההלניסטית המוקדמת (בשטחים 1E ו-1W) ומימי החשמונאים (בשטחים 1E ו-3E). המטרה העיקרית של החפירות בתל עזקה היא הבנת רצף השכבות באתר, התכנון העירוני והיקף היישוב בתקופות השונות (Lipschits, Gadot and Oeming 2017).
התל נחקר לראשונה על ידי בליס ומקאליסטר (Bliss and Macalister 1902), אשר חפרו תעלות בחלקו העליון של התל וחשפו חלק ניכר מהאקרופוליס. לאחר חפירות אלה התל לא נחקר שוב עד לסקרים שנערכו על ידי דגן בשנות ה-80 וה-90 (דגן תשס"א; Dagan 2004; 2011) והיו חלק מסקר אזורי של השפלה. דגן הציע שהתל היה מיושב למן תקופת הב"ק 2 ועד התקופה הביזנטית (Dagan 2011, ור' שם הפניות). בשנת 2009 יזמה משלחת החפירות המחודשות סקר ארכיאולוגי לצד סקר גיאופיזי חודר-קרקע (Lipschits, Gadot and Oeming 2012:199). תוצאות הסקר הצביעו על יישוב משמעותי באתר בתקופת הברונזה המאוחרת והברזל 2 (עמנואלוב תשע"ב). בשבע עונות החפירה שנערכו בתל עד כה התגלו שרידי יישוב מתקופות הב"ק 3 (המאות הכ"ו–הכ"ד לפסה"נ), הברונזה התיכונה (המאות הכ'–הט"ז לפסה"נ), הברונזה המאוחרת (המאות הט"ו–הי"ב לפסה"נ), הברזל 2 (המאות הט'–הו' לפסה"נ), הפרסית (המאות הו'–הד' לפסה"נ), ההלניסטית (המאות הד'–הא' לפסה"נ) והרומית (המאות הא' לפסה"נ–הב' לסה"נ). הסטרטיגרפיה באתר מיוצגת מחד בשכבות המאפיינות כל שטח (phases) ומאידך בשכבות כלליות המאחדות את כל השטחים (strata). הסטרטיגרפיה הכוללת של האתר תוצג בכרך עזקה I (לפרסומים המציגים סטרטיגרפיה מהשטחים השונים באתר, ר' Kleiman, Gadot and Lipschits 2016; Lipschits Gadot and Oeming 2017; Koch et al. 2017; Webster et al. 2017; Kleiman et al. 2018; Lipschits et al. 2019).
בעונת החפירות השביעית התמקד המחקר בארבעה שטחים (1N, 3E העליון, 1S ו-1W), שנפתחו בחלקו העליון של התל ובמדרונותיו. שטח 1N נפתח במטרה לחקור את הצד הצפוני של התל ולחשוף שטח נרחב ככל האפשר. שטח 3E העליון נפתח בצדו הדרומי-מזרחי העליון של התל, ומתמקד בשרידים מתקופת הברונזה המאוחרת, כמו גם בשרידי המצודה מהתקופה ההלניסטית, שנחפרה לראשונה על ידי בליס ומקאליסטר (Bliss and Macalister 1902:15–19). שטח 1S, שנפתח בצדו הדרומי-מערבי של התל, ושטח 1W, שנפתח בצדו המערבי של התל, הם חתכים שנערכו בשולי התל במטרה ללמוד על שכבות היישוב באזורים אלה.
שטח 3E העליון נחפר לראשונה בעונת 2015 כחלק משטח 3E, והחל מעונת 2018 הוא נחפר כשטח נפרד. במהלך עונות החפירה הקודמות נחשפו בריבועים 11F ו-12F שני קירות גדולים (507F/15, 550F/18), שזוהו כפינה של מגדל VI של המצודה מהתקופה ההלניסטית, שנחפרה לראשונה על ידי בליס ומקאליסטר בשנים 1898–1899 (Bliss and Macalister 1902: Plan 3). מקיר 507F/15 נחשפו עד כה ששה נדבכים, ותחתיתו טרם נחשפה. במורד המדרון מתחת למגדל, בריבועים 11G ו-12G, נחשף מילוי עשוי שכבות של אבנים קטנות, אדמה וחרסים. המילוי משופע בניגוד לשיפוע המדרון, ולכן אפשר לשער כי הוא נשפך נגד קיר כלשהו, אך זה טרם התגלה. החרסים במילוי תוארכו לתקופת הברזל 2. המילוי קבר תחתיו מבנים קדומים יותר מתקופת הברונזה המאוחרת. מכלול הבנייה המרכזי בחלק זה של המדרון הוא מכלול מבנים מתקופת הברונזה המאוחרת, שחרב בסוף התקופה, כנראה באמצע המאה הי"ב לפסה"נ. לא ניתן עדיין לשחזר את תכנית המבנה המרכזי במכלול, אך היא כוללת שני קירות בריבוע 11G (504F/15, 513F/15; איור 2), שתוחמים רחבה מרוצפת, ובה התגלתה כמות רבה של כלי חרס מרוסקים. רבים מהכלים מעוטרים ועשויים מחומר לא מקומי. הכלים נקברו תחת מפולת של אבנים ולבני בוץ שנפלו מקירות המבנה. קיר 504F/15 נבנה על גבי קיר גדול יותר (514F/15), ששימש יסוד למבנה. לא ניתן לשלול בשלב זה שקיר 514F/15 קדום יותר, ושנעשה בו שימוש חוזר לבניית המבנה מתקופת הברונזה המאוחרת, אך עד כה הוא לא נקשר לקירות נוספים. לקיר התחתון ניגשת שכבת חורבן, הכוללת מפולת אבנים וקנקני אגירה מרוסקים ושרופים רבים. הקרמיקה בשכבה זו היא בת זמנה של הקרמיקה בריבוע 11G. כמה פריטים מיוחדים נמצאו בקרבת המבנה בעונות הקודמות, כגון מצבות, צלמית מתכת של אל יושב וקמע מצרי שמציג שלושה אלים וכתובת הירוגליפית. כל אלה מעידים שייתכן כי במבנה התרחשה פעילות פולחנית.
שטח 1N. מטרת החפירה הייתה להבין טוב יותר את סף הפתח ותעלת המים, שנחשפו בעונות הקודמות ותוארכו לסוף תקופת הברזל, והיו כנראה חלק ממכלול מונומנטלי של מבנה גדול או מצודה. סמוך לסף הפתח נפתחו שישה ריבועי חפירה חדשים, שהרחיבו את השטח לדרום. הישר מתחת לפני השטח נחשפו מבנים מסוף תקופת הברזל, ובהם ראויים לציון חדר ורצפות (איור 3), שעליהן התגלתה שכבת חורבן, הכוללת מספר רב של כלים שבורים באתרם לצד משקולות נול וממצאים נוספים. התגלו עדויות ברורות לשימוש מחדש בשטח בתקופות הפרסית, ההלניסטית והרומית, ובהן למשל, שימוש משני של אגן אבן גדול ששולב בקיר שנמצא בהקשר לקרמיקה מהתקופה הרומית. חפירה לעומק באחד הריבועים החדשים הובילה לחשיפת חלק משכבת החורבן מתקופת הברונזה המאוחרת, המוכרת היטב משטחים אחרים באתר (איור 4).
שטח 1S. החפירה התמקדה במישור שבראש התל ובחלקו העליון של המדרון, במטרה לחקור את השרידים מהחורבן המתוארך לתקופת הברזל 2 (סוף המאה הח' לפסה"נ), לחשוף את היחסים בין השרידים מתקופת הברזל 2א' לשרידים מתקופת הברזל 2ב' (סוף המאה הט' והמאה הח' לפסה"נ) ולהבהיר את השינויים שהתרחשו ביישוב במהלך תקופת הברונזה המאוחרת (המאות הט"ו–הי"ב לפסה"נ). נחשפו שרידי החורבן מתקופת הברזל 2ב', ובהם מגוון כלים שלמים באתרם, צלמיות ומשקולות נול עשויות טין (איור 5). בחלקו הצפוני-מערבי של השטח נחשפו שכבות חיים מתקופת הברזל 2א', שסיפקו תובנות נוספות לגבי אופי היישוב בתקופה זו והמעבר לתקופת הברזל 2ב'. נחשפו שרידי מבנה מתקופת הברזל 2א', שלו אופי ביתי, הכולל רצפות טיח עבות וקירות צרים, והוא חתום מתחת לשרידי מבנה רחב יותר מתקופת הברזל 2ב', שקירותיו רחבים יותר (איור 6). הקירות הקדומים מתקופת הברזל 2א' בוטלו ונשדדו, והמבנה החדש מתקופת הברזל 2ב' לא עוקב אחרי תכנית המבנה הקדום. שרידים אלה מספקים גם עדות לפער זמן בין חורבן המבנה מתקופת הברזל 2א' לבניית המבנה מתקופת הברזל 2ב'. עוד נחשפו שרידי מבנים מתקופת הברונזה המאוחרת 2, ובהם זוהה שינוי בכיוון הבנייה בשלב האחרון של התקופה; שינוי זה מאפשר להעריך מחדש את אופיים של שני שלבי הבנייה בתקופה זו. דגימות אדמה נלקחו מהשלב המאוחר של התקופה במטרה לערוך ניתוח סדימנטים.
שטח 1W. בעונות הקודמות התמקדו החפירות ב'מתחם הממגורות' מהתקופה הפרסית (שלבים 1W–3W). בעונה זו נמשכה החפירה במדרון שנחפר בשנת 2012, במטרה לחשוף שכבות קדומות יותר, לענות על שאלות הנוגעות לקטע מחומת הביצור מתקופת הברונזה התיכונה (שלב 9-1W), שמקיפה את כל צדו המערבי של התל, ולהבין את המעבר מתקופת הברונזה התיכונה לברונזה המאוחרת. מחיצה גדולה שהפרידה בין ריבועים 6O ל-7O הוסרה, וחצאי ריבוע חדשים נפתחו (9O, 9N) במטרה להבין את ביצורי תקופת הברונזה התיכונה (איור 7). החפירה הוכיחה שקטעי הביצור השונים (למשל, 507F/12, 518F/12, 658F/19) שייכים ליחידה אדריכלית אחת, שכוסתה בלבני בוץ (656F/19). בנוסף, בחצאי הריבועים החדשים נחשף שלב מאוחר יותר של הביצורים (שלב b1-9W), הכולל קיר ורצפות טיח הניגשות אליו, ועליהן כלי חרס המתוארכים לתקופת הברונזה התיכונה. בריבועים 6P ו-7P הוסרו קירות מתקופות הברזל 2 והפרסית (שלבים 1-3W, 1-4W) ונחשפה מפולת מתקופת הברונזה המאוחרת (שלב b1-8W), הכוללת אבנים גדולות ושכבות של אבני גיר שרופות ולבני בוץ. מתחת לשכבת המפולת (139L/19; איור 8) נחשפו קנקני אגירה שלמים, מתקן אבן, ריצוף אבן שהשתמר בחלקו, וכן קיר השייך אולי לשלב מוקדם יותר בתקופה (שלב a1-8W). הקיר נחתך על ידי ממגורה/בור וטבון. לשלב זה מיוחסים בין היתר קנקני אגירה שבורים, שעל אחד משבריהם נמצאה כתובת היראטית (148L/19, סל 53465/1). באותה שכבה, בין הקיר לחתך המזרחי, נמצאו אובניים של קדר (סל 53470; איור 8) עשויים משתי אבנים שהוחלקו כדי שיתאימו זו לזו.
עיקר המידע החדש שעלה מהחפירה בעונת 2019 נוגע לחורבן מתקופת הברונזה המאוחרת 3, ליישוב מתקופת הברזל 2א' ולחורבן מתקופת הברזל 2ב'. ייתכן שניתוח ממצאי החפירה יוביל לתובנות חדשות גם בנוגע לתקופת הברזל 2ג'.
דגן י' תשס"א. היישוב בשפלת יהודה באלף השני ובאלף הראשון לפנה"ס: מקרה מבחן לתהליכי יישוב בחבל מוגדר. עבודת דוקטור, אוניברסיטת תל אביב. תל אביב.
עמנואלוב ש' תשע"ב. תולדות היישוב בתל עזקה לאור הסקר הארכיאולוגי. עבודת מוסמך, אוניברסיטת תל אביב. תל אביב.
Bliss F.J. and Macalister R.A.S. 1902. Excavations in Palestine during the years 1898‒1900. London.
Dagan Y. 2004. Results of the Survey: Settlement Patterns in the Lachish Region. In D. Ussishkin. The Renewed Archaeological Excavations at Lachish (1973–1994) 5. Tel Aviv. Pp. 2674–2692.
Dagan Y. 2011. Tel Azekah: New Look at the Site and its “Judean Fortress”. In I. Finkelstein and N. Naaman eds. The Fire Signals of Lachish: Studies in the Archaeology and History of Israel in the Late Bronze Age, Iron Age, and Persian Period in Honor of David Ussishkin. Winona Lake. Pp. 71–86.
Webster L.C., Sergi O., Kleiman S., Lipschits O., Hua Q., Jacobsen G.E., Tristant Y. and Gadot Y. 2017. Preliminary Radiocarbon Results for Late Bronze Age Strata at Tel Azekah and Their Implications. Radiocarbon 2017:1–23.
Lipschits O., Gadot Y. and Oeming M. 2012. Tel Azekah 113 Years After: Preliminary Evaluation of the Renewed Excavations at the Site. NEA 75:196–206.
Lipschits O., Gadot Y. and Oeming M. 2017. Four Seasons of Excavations at Tel Azekah: The Expected and (Especially) Unexpected Results. In O. Lipschits and A.M. Maeir eds. The Shephelah during the Iron Age. Winona Lake. Pp. 1–25.
Lipschits O., Kleiman S., Koch I., Berendt K., Linares V., Richardson S., Oeming M. and Gadot Y. 2019. Late Bronze Age Azekah and Its Terminal Breath. BAR 45:32–38, 70.
Koch I., Kleiman S., Oeming M., Gadot Y. and Lipschits O. 2017. Amulets in Context: A View from the Late Bronze Age Tel Azekah. JAEI 16:9–24.
Kleiman S., Gadot Y. and Lipschits O. 2016. A Snapshot of the Destruction Layer of Tell Zakarīye/Azekah Seen against the Backdrop of the Final Days of the Late Bronze Age. ZDPV 132:105–133.
Kleiman S., Koch I., Webster L., Berendt K., Linares V., Sergi O., Oeming M., Gadot Y. and Lipschits O. 2018. Late Bronze Age Azekah: An Almost Forgotten Story. In A.M Maeir, I. Shai and C. McKinny eds. The Late Bronze and Early Iron Ages of Southern Canaan. Berlin/Boston. Pp. 37‒61.
- תכנית שטחי החפירה בעונת 2019.
- שטח E3 העליון, קיר 15/F504 ורחבה מרוצפת מתקופת הברונזה המאוחרת, מבט לצפון-מערב.
- שטח N1, שרידים מתקופת הברזל בסוף עונת החפירה, מבט לצפון-מזרח.
- שטח N1, כלים מתקופת הברונזה המאוחרת באתרם.
- שטח S1, משקולות נול מפוחמות באתרן.
- שטח S1, ריבוע T9, שרידי מבנה מתקופת הברזל 2א' (19/F660/19, F654) ומעליהם שרידי מבנה מתקופת הברזל 2ב' (14/F579), מבט לצפון-מערב.
- שטח W1, ביצורי תקופת הברונזה התיכונה, מבט לצפון-מערב.
- שטח W1, שרידים מתקופת הברונזה המאוחרת; בצד ימין אובניים באתרם.
תכנית שטחי החפירה בעונת 2019.
שטח E3 העליון, קיר 15/F504 ורחבה מרוצפת מתקופת הברונזה המאוחרת, מבט לצפון-מערב.
שטח N1, שרידים מתקופת הברזל בסוף עונת החפירה, מבט לצפון-מזרח.
שטח N1, כלים מתקופת הברונזה המאוחרת באתרם.
שטח S1, משקולות נול מפוחמות באתרן.
שטח S1, ריבוע T9, שרידי מבנה מתקופת הברזל 2א' (19/F660/19, F654) ומעליהם שרידי מבנה מתקופת הברזל 2ב' (14/F579), מבט לצפון-מערב.
שטח W1, ביצורי תקופת הברונזה התיכונה, מבט לצפון-מערב.
שטח W1, שרידים מתקופת הברונזה המאוחרת; בצד ימין אובניים באתרם."
לחצו למסלולי טיולים מומלצים נוספים עבורכם באזור תל עזקה, פארק בריטניה והשפלה
- גן לאומי בית גוברין: מערות פעמון, בית בד, מערות קבורה, מחילת זחילה, קולומבריום, אמפיתיאטרון רומי
- תל שוכה: טיול פריחה משגע בחורף ובאביב בעמק האלה
- חורבת מדרס: מערות זחילה, מערות פעמון וקולומריום, מערות קבורה, טיול פריחה בחורף ובאביב בשפלה
- תל עזקה: תצפית מהממת אל עמק האלה
- מערות לוזית: מערות פעמון ומחילות זחילה מרתקות
- מצפה משואה: תצפית נפלאה אל כל רחבי שפלת יהודה ומישור החוף הדרומי, מסלולי טיול
- יער פארק בריטניה: חורשות אורנים, פינות ישיבה ומתקני נופש פעיל
- חורבת חנות ועין מטע, דרך הקיסר
- שביל הבורות והבארות בתל עזקה
- ברכת צאנן, בית גוברין
- יער צרעה, יער הנשיא, קבר שמשון הגיבור ומנוח
- דרך בורמה
- מנזר לטרון, מבצר לטרון, יד לשריון
- מנזר אמאוס, פסיפס ביזנטי והבזיליקה הענקית
- קטעי שביל ישראל
אהבתם את אתר "מטיילים עם ענת" ונעזרתם בו? לחצו כאן והעניקו לאתר דירוג 5 כוכבים ומשוב חיובי – כך תעזרו לאלפי גולשים נוספים למצוא דרכם ברשת ♥
היכנס לתוכן מותאם עבורך:


נבי מוסא: פנינה ארכיטקטונית במדבר יהודה


נחל שורק ההררי: טיול מיטיבי לכת ורכב שטח בהרי ירושלים

מערת המכפלה בחברון עיר האבות: מואוזולאום יהודי עתיק בארץ ישראל

גן לאומי עין חמד: טיול מים ושלכת מהממת בסתיו ובחורף, שולחנות וצל


נחלים בישראל: מים זורמים, מפלים, שיטפונות, מסלולי מים










משכנות שאננים: שכונתו של משה מונטיפיורי בירושלים החדשה


מיד קנדי אל חורבת סעדים: תצפית מהממת ואוויר הרים

טיילת החומות בירושלים: על הגובה משער יפו ועד לשער האשפות

דרך בורמה – חניון אנדרטת מתנדבי מח"ל -חניון יום ולילה




קבר דוד המלך בהר ציון בירושלים: אתר עליה לרגל בכל ימות השנה





בית ילין במוצא – על שביל פארק ירושלים צמוד לערוץ נחל שורק




תל עזקה: תצפית אל עמק האלה – כאן התחיל דוד המלך את מלכותו





האוניברסיטה העברית בהר הצופים: טיול שלא היכרתם




הר יעלה: תצפית נוף בהרי ירושלים וחניון




דרך בורמה: טיול מורשת קרב, מעיינות יפים ופינות חמד ונופים







מוזיאון השומרוני הטוב: פסיפסים יפים שלא תרצו לפספס








טיול חנוכיות בירושלים עם הרבה אור וסופגניות מתוקות


עין פרת (ואדי קלט): טיול מים ומעיינות יפים בצפון מדבר יהודה




טיול בשטחי אש: הוראות, תאום, בקשה לכניסה



מנורת הזהב ברובע היהודי מול הכותל המערבי בירושלים






שלט פני הים בכביש 1 היורד מירושלים לים המלח


אנדרטת הראל, גבעת הרדאר בהר אדר: תצפית מהממת שאסור לכם לפספס






חורבת חנות בדרך הקיסר: טיול קצר וחניון נהדר

הקרדו ברובע היהודי בירושלים ומפת מידבא


דרום בקעת הירדן: 3 טיולי מים וכיף שאתם מוכרחים לעשות

עין מבוע בנחל פרת: מעין פועם במדבר והרבה מים



כביש 386 עין כרם עד בר גיורא: דרך נוף מהיפות בישראל

גבעת היקבים: חצי שעה ממודיעין ואתם באתר מדהים שלא היכרתם

טיול משפחתי באשדוד: דיונה גדולה, נחל לכיש, אשדוד-ים, גבעת יונה










טיול בקסטל: קרבות מלחמת השחרור, תעלות קשר, סרטים ופריחה








יער בן שמן ומודיעין: מסלולי טיולים, חניונים, אתרים נחלים וצמחייה


פריחת אירוס שחום בתקוע: טיול פריחה לתחילת האביב








עין חניה: מעין ובריכת מים צלולים ליד ירושלים

בית כנסת החורבה ברובע היהודי בירושלים

בית הכנסת העתיק של מודיעין: אום אל עומדאן

טיול בשביל שוסטר: מסלול מעגלי קצר בנחלים שורק וקטלב

שמורת טבע המסרק: טיול יפה בחורש ירוק


ימק"א בירושלים: מגדל תצפית פנורמית מהיפים בירושלים

פארק איילון-קנדה, עמק המעיינות ליד לטרון, אמאוס וחורבת עקד


גבעת שר: שביל טבע ומתקנים חקלאיים במודיעין

הרי ירושלים: הר אדר, ליפתא וקבר שמואל הנביא






רכס שיירות- הר ארנה: טיול תצפיות ומורשת קרב





דרך הקיסר: שביל ישראל מחורבת חנות אל המדרגות הרומיות ובית הבד


חניון לילה ויום שורש: לינת שטח, אתר פיקניק ומסלולי אופניים


פרג אגסי (אגסני): טיולי פריחה אדומים באביב
