מנזרי בית ג'ימאל: מנזרים וכנסיות יפים בפשטות בשפלת יהודה
הביקור בשפלת יהודה צופן בחובו אתרים נסתרים כמו בית ג'ימל. מנזרים וכנסיות עתיקים, שנחבאים מאחורי גבעות ירוקות ועמקים ירוקים, מעבר לשדות חיטה, כרמי זיתים ומרבדי כלניות חורפיות
אופי מסלול הטיול במנזרי בית ג'ימל
- אופי הטיול: אתר נקודתי
- משך הטיול: כשעה
- דרגת קושי הטיול: קליל
- מתאים לנכים ועגלות תינוק: כן
- ציוד לטיול: רגיל
- קליטה סלולרית: יש
- הטיול מתאים לעונה: כל העונות
- מאפייני מים במסלול: אן
- שירותים: יש
- שולחנות/ספסלים לישיבה: יש
- מים לשתייה: יש
- מזנון: אין
- חניון לילה: לא
- מחיר כניסה: אין
- שעות כניסה: ימים ב-שבת, ביקורי קהל בין השעות 08:30-11:30, 13:30- 16:30, בשבת פתוח רצוף, סגור בימי א' ובחגים נוצריים.
- לחצו כאן לניווט נסיעה עם ווייז אל תחילת המסלול
מפת ניווט נסיעה אל מנזרי בית ג'ימאל
תחזית מזג האוויר לשבוע הקרוב לטיול שלכם בבית ג'ימאל
מסלול הטיול, לאן מטיילים ומה עושים בבית ג'ימל
חניה: בכניסה בתוך שערי המנזר או בחורשה שמחוץ למתחם
חניית רכב בתחילת המסלול: לחצו לניווט עם ווייז אל תחילת המסלול
בבית גימאל תמצאו שני אתרים נוצריים צמודים זה לזה:
- מנזר בית ג'ימאל לגברים, שבחלקה האחורי של החצר הצנועה והשקטה – תגלו את כנסיית סטפאנוס הקדוש. המיוחד בכנסייה הוא ממצא הפסיפסים מהתקופה הביזנטית שנתגלה בתחומה.
- מנזר אחיות בית לחם לנשים, מסדר האש הקדושה של כנסיית הקבר.
החלק הראשון בטיול כולל ביקור במנזר בית ג'ימל לגברים:
היכנסו אל החצר היפה, השקטה והירוקה. בכניסה, משמאל לשביל, תמצאו כמה שולחנות פיקניק נעימים מתחת לסככת צל טובה. כאן תוכלו לערוך פיקניק קטן לפני הביקור או לאחריו.
תחנה מטאורולוגית בית ג'ימל: הוקמה בשנת 1919 על ידי הנזירים של המנזר האיטלקי הסליזיאני. מאותה העת, ועד ימינו, פועלת התחנה באותו המקום התחנה המטאורולוגית של בית ג'ימל היא הוותיקה ביותר בישראל, הפועלת באותו המקום. התחנה היא אחת מהתחנות המטאורולוגיות הרשמיות של השירות המטאורולוגי הישראלי.
התחנה מודדת כמויות גשם, טמפרטורה, לחות ועצמת הרוח. התצפיות מבוצעות על ידי נזירי מנזר בית ג'ימל.
כנסיית סטפאנוס הקדוש: לכו לפי השילוט אל חלקו האחורי של בניין מגורי הנזירים הגדול. בהמשך החצר האחורית, תמצאו את כנסיית סטפאנוס הקדוש. כנסייה קטנה וצנועה.
שעות הפתיחה מאוד קפדניות, ורצוי להגיע בשעות הנכונות של הפתיחה.
צלב מתכת: בחזית הכנסייה מבחוץ תמצאו צלב מתכת שראשו מעונקל. זהו פסל של יגאל טומרקין שנתרם עבור הכנסייה בשנת 2000. מטרתו לתאר את סקילתו וצליבתו של סטפאנוס הקדוש.
טבלת אזנים -טבולה אנסטה ביזנטית: באטריום שבחזית הכנסייה, משמאל לדלת הכניסה תגלו אבן גיר גדולה, מלבנית, עליה חקוה טבלת אזניים, טבולה אנסטה קדומה. החריטה שחוקה מאוד. הכתובת פוענחה על ידי האב אמיל פואש, מומחה לאפיגרפה. הוא זיהה שלוש מילים ביוונית: "דיאקוניקון סטפאנו פרוטומרטירוס" (= כאן טמונים שרידיו של סטפאנוס המרטיר, הקדוש המעונה).
פסיפס הכנסייה הביזנטית של בית ג'ימל, עין פטיר: עוד על קיר האטריום בכניסה לכנסיית סטפאנוס הקדוש, תמצאו חלקי הפסיפס של הכנסייה הביזנטית שנחפרה באתר.
בתוך כנסיית סטפאנוס הקדוש: הכנסייה מוקדשת לסטפאנוס הקדוש, שנחשב למרטיר הראשון (פרוטומארטיר), הקדוש המעונה הראשון, שנהרג על קידוש אמונתו הנוצרית.
הכנסייה לא גדולה, אולם קירותיה מצופים בפסיפסים מודרניים עשירים וצבעוניים. החלונות מקושטים בויטראז'ים צבעוניים. הויטראז'ים מתארים את חייו של ישוע ולידתו בבית לחם, טבילתו בנהר הירדן, צליבתו ומותו על גבעת הגולגולתא, תחיתו ועלייתו השמיימה בירושלים. אלו יצירותיהם של האמנים ולדימיר ברזובסקי וולדימיר גולונישון, בין השנים 2003-2004. פסיפס נוסף הוא יצירתו של האמן והאדריכל גרציאנו רומאלדי, מטורינו באיטליה.
ציורי הקיר נעשו על ידי האמן, הנזיר הכרמליתי, לואיג'י פוג'י, ממנזר 'סטלה מאריס' מחיפה.
חנות שמן זית ביציאה ממתחם מנזר הגברים בבית ג'ימל: בתוך קימרון הכניסה של המנזר תמצאו שילוט המוביל אל חנות צנועה של מוצרי שמן זית. אם החנות סגורה, תוכלו לבקש שיפתחו עבורכם.
החלק השני של הביקור בבית ג'ימל: מנזר אחיות בית לחם – מנזר הנשים:
אפילו לא תצטרכו להזיז את הרכב ממקום החנייה. פשוט פנו לכיוון דרום, אל החצר הסמוכה. כאן צלצלו בפעמון הכניסה, ואם הגעתם בשעות הפתיחה, תגיעה לקראתכם נזירה תורנית. היא תקבל את פניכם במאור פנם ובצניעות יתרה. היא תוביל אתכם לסיור קצר ברחבי המתחם.
קפלה קטנה בכניסה למנזר: בכניסה למתחם המגורים והכנסייה תמצאו חדר תפילה קטן. באפסיס מונחת מנורת שבעה קנים, וספר תנ"ך פתוח בדף אקראי.
הכנסייה הראשית בראש מבנה המנזר: בכנסייה שקטה זו מתפללות הנזירות מדי יום במשך כמה שעות. כל אחת יושבת בספסל פרטי. התפילה שזורה בשירים. כשמסתיימת התפילה האחיות מברכות זו את זו ויוצאות בשירה מהכנסייה. הנזירות הן שתקניות וסגפניות. הנזירות לא יתחתנו עם גבר לעולם, ולשיטתן הן נשואות לאלוהים.
חדר הדרכה וחנות קרמיקה יפה: בסיום הביקור תעברו בחדר הדרכה שנמצא בקומת המבוא. ותצאו החוצה לחנייה דרך חנות הקרמיקה ועבודת היד היפות של הנזירות.
רקע כללי על מנזר הגברים וכנסיית סטפאנוס הקדוש בבית ג'ימל
תולדות אתר בית ג'ימל, וגלגולי שם המקום
רבן גמליאל הזקן נזכר במעשיי השליחים, פרק ה', כחבר הסנהדרין שהגן על השליחים הנוצריים. בפרק כ"ב של אותו הספר, נזכר רבן גמליאל כמורה של שאול (פאולוס השליח) בצעירותו.
באיגרתו המפורסמת של לוקיאנוס, כוהן דת יווני משנת 415 לסה"נ, הוא מבשר לעולם הנוצרי על כך, שרבן גמליאל נגלה אליו בחלום, במשך שלושה לילות רצופים. רבן גמליאל הצביע על קבורתם של ארבעת הקדושים: סטפאנוס, ניקודמוס, גמליאל ובנו חביבוס.
בהתאם להוראותיו של רבן גמליאל בחלומו, מצא לוקיאנוס את הקבר והשרידים הקדושים. עם היוודע התגלית הקדושה ליוחנן, ההגמון של ירושלים, הוא ציווה להעביר את השרידים הקדושים לירושלים. השרידים הועברו לכנסיית הר ציון, לאתר הסעודה האחרונה.
על מקום קבורתם המקורי נבנתה אנדרטה ובה נותרו חלק מעצמותיו של סטפאנוס.
עוד כתב לוקיאנוס באגרתו, שחזיונותיו של רבן גמליאל התרחשו סמוך לכנסיית כפר גמלא. במרחק של 22 מילין (כ-30 קילומטר) מירושלים. החוקרים פרשו את כפר גמלא, כאחוזתו של גמליאל. כלומר ייחסו את האתר למקום מושבו של רבן גמליאל, בן המאה הראשונה לסה"נ.
ברבות השנים שם האתר עבר שינויים קלים: כפר גמלא הפך לבית ג'ימל. על פי האיגרת של לוקיאנוס, רבן גמליאל הוא זה שהביא את סטפאנוס לקבורה אחר סקילתו למוות יד גת שמנים. ורבן גמליאל מצא מקום ראוי לקבורתו באחוזתו בכפר גמלא. מאוחר יותר נקבר כאן גם ניקודמוס, אחיינו של רבן גמליאל, ואחד מתלמידיו הסודיים של ישוע. ועוד המוסרת הנוצרית מספרת שגם רבן גמליאל וגם בנו חביבוס התנצרו ונקברו ליד סטפאנוס הקדוש.
על אבן המשקוף (טבלת האזניים, טבולה אנסטה) המוצבת משמאל לדלת הכניסה לכנסייה, לדברי חוקר אפיגרפיה, האב אמיל פואש היה חקוק: "המקום שבו מונחים השרידים של סטפאנוס, הקדוש המעונה הראשון.
כנסיית סטפאנוס הקדוש
הכנסייה הניצבת על תילה ופעילה בחלקו האחרוי של מנזר הגברים בבית ג'ימל, נבנתה בשנת 1930. הכנסייה המודרנית נבנתה על חורבות הכנסייה הביזנטית הקדומה.
הפסיפס הביזנטי מכנסיית סטפאנוס הקדוש בבית ג'ימאל
הפסיפס מתוארך לסיום העבודה של השלב השני בימי אנסטסיוס הא', בישוף ירושלים (שנה 461 או 476) או שנת 536 בימי כהונתו של אנסטסיוס בישוף אליותרופוליס. הפסיפס התגלה בתחום בית הספר החקלאי בית ג'ימל, נ.צ. 1493.1260. החפירה בוצעה על ידי שמבון א' וסטרוס א' בשנים 1989, 1991. גודל הפסיפס המקורי היה: 14.5 X 11 מ' (159.5 מ"ר). צבעי האבנים: לבן, שחור, אפור, כתום, צהוב, חום, תכלת.
תיאורי הפסיפס מכנסיית סטפאנוס: רצפת הפסיפס של במת האפסיס הייתה מעוטרת בעשרה מדליונים של שריגי גפן המאוכלסים בדמויות אדם, צבי, עופות וכלים. השריגים נושאים עלים, קנוקנות ואשכולות ענבים. הענבים מעוצבים באמצעות מסגרת אבנים שחורות ותוך מגוון באבנים אפורות ולבנות או ורודות ולבנות.
מנזר הגברים הסָּלֵזְיָאנִים של בית ג'ימל
במנזר הגברים של בית ג'ימאל מתגוררים נזירים איטלקיים, מהמסדר הסָּלֵזְיָאנִי (בהיגוי ישראלי שגוי: סיליזיאנית). המסדר קרוי: המסדר הסָּלֵזְיָאנִי של סיינט ג'ון בוסקו – The Salesian Society of St. John Bosco (בלטינית: Societas Sancti Francisci Salesii). בקיצור: S.DB.
הארגון הוקם בשנת 1859 על ידי גון (ג'ובאני) בוסקו (שהיה מוכר בשמו: דון בוסקו), בעיר טורינו שבאיטליה, ברובע העתיק וולדוקו (Valdocco). שם עסק הארגון בעיקר בשליחות נוצרית בקרב בני העניים של העיר טורינו.
הארגון הסָּלֵזְיָאנִי הקדיש עצמו לחינוך נוער ואחזקת מרכזי חינוך ופנימיות לנוער (Oratory) ונוער בסיכון, באמצעות מרכזים של פנימיות ובתי ספר חקלאיים ודואג לחסרי בית.
הארגון עוסק גם בפרסומים של חומרים מיסיונרים ובעוד כל מני משימות מיסיונריות, הכוללות קרוב עניים, נוער ויתומים אל הנצרות.
פעילויות נוצריות מסיונריות כגון אלו, היו מוכרת ונפוצות בישראל כבר במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, בעת בה הוקמו בתי חולים, בתי ספר ובתי יתומים לקליטת חסרי בית, יתומים וחולים חסרי כל במוסדות נוצריים, בעיקר בירושלים. אגב הטיפול המסור בהם על ידי נזירים ואחיות נוצריים, החוסים נטו להתקרב אל הנצרות (למורת רוחם של רבני ירושלים, כמובן). אחרי הקמת המדינה חל איסור גורף על פעילות מיסיונרית נוצרית בכל רחבי מדינת ישראל.
רקע כללי על מנזר הנשים, האחיות בית לחם הנשים בבית ג'ימל
שטח המנזר נקנה בשנת 1869, על ידי הנזיר האב אנטוניו בלוני, מהזרם הלטיני. המבנה הראשון הוקם למען פנימיה ובית ספר חקלאי לעניים וליתומים. בנייתו החלה בשנת 1873.
המבנה שימש כפנימייה ובית ספר יסודי וחטיבת הביניים לילדי עניים ויתומים עד שנת 1969. לאחר מכן היה המבנה נטוש.
בשנת 1988 הוחלט שהמבנה ישמש 40 נזירות מהמסדר הסליזיאני "האחיות מבית לחם". מוצאן מצרפת בעיקר. כיום במנזר 30 נזירות (2019).
הנזירות השתקניות והצנועות, עוטות גלימה לבנה ארוכה לגופן. חלקו התחתון של הבגד הלבן רכוס בחגורה. על ראשן ברדס כחול מעל לשביס לבן הצמוד לראשן. לרגליהן סנדלי עור תנ"כיים וגרביים.
הנזירות מטפלות בכל מטלות חייהן בעצמן. מנקות, תופרות, מבשלות, וגם מנסות להתפרנס ממכירת כלי הקרמיקה שהן יוצרות. לנזירות עדר צאן, אותן הן חולבות ומפיקות חלב וגבינות.
- חורבת בורגין: מחילות זחילה ומסתור, מערות קבורה רומיות, מערת קבורה יהודית, פסיפסים צבעונייים, גת ובורות
- חורבת עתרי: מחילת מסתור, תצפית, מקוואות, גת
- תל שוכה, גבעת התורמוסים בצומת האלה
- תל עזקה בעמק האלה: תצפית מהממת וסיפורי דוד וגוליית
- גן לאומי בית גוברין-תל מרשה: מחילת זחילה, מערות קולומבריום, מערכות מגורים תת קרקעיות, אמפיתיאטרון רומי, מערות פעמון, מערות קבורה מצויירות ועוד…
- נחל המערה ומערת התאומים: טיול מיטיבי לכת, מגלשות בסלע ומערת נטיפים עם עטלפים
- שביל שוסטר מעל נחל קטלב: שביל נופים קל ומדהים בכל עונה
- כביש 386 מבר גיורא לעין כרם- כביש נוף מהיפים בישראל
- נחל קטלב: טיול מיטיבי לכת קצר
- תל בית שמש: פריחת חורף של כלניות אדומות ואתר תצפית עם מאגר מים קדום