תל בית שמש: תל מקראי יפה בשפלת יהודה
בתל בית שמש תרצו לטייל בעיקר בחורף. החל מחודש ינואר תמצאו באתר כלניות אדומות, ציפורני חתול, והתל כולו טובל בירוק מסנוור. כמובן שתרצו גם להיכנס למערכת המים הקדומה
אופי מסלול הטיול בתל בית שמש
- אופי הטיול: מעגלי, שיטוט
- משך הטיול: כשעה
- דרגת קושי הטיול: קל
- מתאים לנכים ועגלות תינוק: לא
- 4X4: לא
- אורך מסלול הטיול: 200 מטר
- ציוד לטיול: נעלי הליכה, כובע, מים, פנס
- קליטה סלולרית: יש
- הטיול מתאים לעונה: כל העונות, עדיף בחורף ובאביב
- מאפייני מים במסלול: אין
- שירותים: אין
- שולחנות/ספסלים לישיבה: אין
- מים לשתייה: אין
- מזנון: אין
- חניון לילה: לא
- מחיר כניסה: ללא
- שעות כניסה: אין
- לחצו כאן לניווט נסיעה עם ווייז אל תחילת המסלול
מפת ניווט נסיעה אל תל בית שמש
תחזית מזג האוויר לשבוע הקרוב לטיול שלכם בתל בית שמש
מסלול הטיול, לאן מטיילים ומה עושים בתל בית שמש
חניה: מומלץ לחנות בתחילת כביש הגישה אל מושב ישעי, וממש לא רצוי לחנות בצידי כביש 38
חניית רכב בתחילת המסלול: לחצו לניווט עם ווייז אל תחילת המסלול
תחילת המסלול הרגלי: טפסו אל ראש התל, ולא משנה מאיזה כיוון תגיעו. טפסו מעלה, אל מרכז התל

אתרי עניין לאורך הטיול בתל בית שמש:
במת תצפית: מצאו את במת מעגל האבנים שהוא תחנת תצפית. דבר ראשון מומלץ לעשות תצפית אל כל עבר מראש התל. את העיר בית שמש תראו ממזרח אליכם, ואת כביש 38. ממערב תראו את מושב ישעי, קיבוץ צרעה, גבעות שפלת יהודה נפרשות מכל עבר.
במבט לדרום תראו את בית ג'ימאל ואת השכונות הדרומיות של בית שמש. במבט צפונה תראו את יער הנשיא-צרעה-דרך הפסלים.

חפירות הצלה ארכאולוגיות חדשות 2019: שימו לב לחפירות החדשות להכשרת כביש 38 החדש (2019)- החפירות מצויות בצידו המזרחי של כביש 38, והן מגלות את חלקה המזרחי של העיר בית שמש הישראלית המקראית, מתקופתו של המלך חזקיהו (715–686 לפנה"ס).
כאן התגלו בנייני ציבור צפופים ומורכבים, מחסנים, מתקני תעשייה חקלאיים, ביניהם גם 14 בתי בד לתעשיית שמן זית. במאות המבנים שנחפרו התגלו יותר מ–44 חותמות מלכותיות מתקופתו של המלך חזקיהו.

מערכת מאגר המים של תל בית שמש: רדו מראש התל, עם פניכם לצפון. חפשו את בור המים הקדום – שהיה מקור המים העיקרי של העיר בית שמש הקדומה.
אל הבור רדו בזהירות. המדרגות חלקלקות וגבוהת. חובה להצטייד בפנס. הבור מטוייח בחלקו הפנימי. הוא חשוך לחלוטין. צורת החלל הפנימי כצלב גדול. הבור לא אוגר מים כיום. גם לא בחורף.
מערות קבורה: צאו מן הבור ושוטטו לכיוון מערב. כאן תוכלו למצוא עוד נקודות של חפירות ארכאולוגיות. כאן התגלו מערות קבורה.
מפעל נפחות ברזל קדום: בתל בית שמש התגלה מפעל נפחות ברזל הקדום ביותר באגן המזרחי של הים התיכון. בתל בית שמש נמצאו כבשנים וכלי עבודה שנועדו להפקת המתכת. באתר נתגלו גם חפצים שיוצרו במפעל הברזל המקומי, למשל, ראשי חיצים.

חומה רחבה של תל בית שמש: בחלקו הדרומי של התל תוכלו לראות קירות ששרדו לגובה של כ-2 מטר. אלו חומות העיר בית שמש מהתקופה הביזנטית.

פריחת כלניות אדומות בחורף: תל בית שמש מוקף באזורי פריחה מהממים של כלניות אדומות. החל מתחילת חודש ינואר ועד לסוף חודש פברואר. את הכלניות מלווים ברחי חורף נוספים, עירית גדולה, צפורני חתול מצויות ועוד..

רקע כללי על תל בית שמש
בית שמש בתנ"ך
הסיפור הכי מזוהה עם בית שמש המקראית, הוא עלילת החזרתו של ארון האלוהים משביו אצל הפלשתים בעקרון
בתקופתו של שמואל הנביא התרחשה עלילה מרתקת ביותר בתולדות עם ישראל. באותה התקופה היה קיים המשכן בעיר שילה שבשומרון. שם כיהן עלי הכהן הגדול. לעלי הכהן היו שני בנים, חפני ופנחס, אשר נודעו במעשיהם הרעם והפוחזים.
באותה התקופה עם ישראל סבל מאוד מלחץ הפלשתים ששכנו באזור החוף הדרומי של ישראל, ושפלת יהודה. הפלשתים אחזו באזור חמש הערים הפלשתיות הידועות: עקרון, גת, אשדוד, אשקלון ועזה.
הסיפור שקושר אל עלי, בניו, שמואל הנביא, המלחמה מול הפלשתים ושביית ארון הברית הסתיים בסוף טוב ומופלא ביותר בבית שמש המקראית.
עלי הכריז מלחמה על הפלשתים. קרב עז התחולל בין הישראלים לבין הפלשתים באבן העזר (= עזבת צרטא), באזור מעבר אפק, ליד ראש העין של ימינו. שני בניו של עלי הכהן, חפני ופנחס נהרגו בקרב וארון הברית נשבה על ידי הפלשתים בקרב הקשה.
עלי הכהן שמע את הבשורות הרעות על מנוסת עם ישראל מהקרב, הרג של 30 אלף רגלים, ניצחון הפלשתים, נפילת בניו בקרב. אולם כששמע על נפילת ארון האלוהים בשבי הפלשתים, הוא נחרד ביותר, נפל לאחוריו, שבר את מפרקתו ומת "וַיְהִי כְּהַזְכִּירוֹ אֶת-אֲרוֹן הָאֱלֹהִים, וַיִּפֹּל מֵעַל-הַכִּסֵּא אֲחֹרַנִּית בְּעַד יַד הַשַּׁעַר וַתִּשָּׁבֵר מַפְרַקְתּוֹ וַיָּמֹת, כִּי-זָקֵן הָאִישׁ, וְכָבֵד; וְהוּא שָׁפַט אֶת-יִשְׂרָאֵל, אַרְבָּעִים שָׁנָה" (שמולא א', ו', י"ח).
נפילת ארון האלוהים בשבי הפלשתים לא הסתימה בזאת. הפלשתים התגאו מאוד בשבי ארון האלהים הישראלי. ומיד הציבו אותו לאות קלון במקד לכבוד אלוהיהם, דגון, בעיר אשדוד. אולם מהר מאוד ראו הפלשתים שאלילם דגון ניזוק: פסלו נפל, ראשו וכפות ידיו נכרתו. גם מחלות קשות נחתו על הפלשתים באשדוד, מחלות העפולים (הטחורים).
מרוב יאוש, החליטו אנשי אשדוד להעביר את ארון האלוהים הישראלי לסבב ניצחון בין עריהם. שלחו את הארון אל העיר גת. גם בעיר גת התפשטה מחלת העפולים (הטחורים). נחרדו אנשי העיר גת, והעבירו מהר את הארון אל העיר עקרון.
אנשי עקרון, סבלו אף הם ממחלות וממוות נוראי- והחליטו לאחר היוועצות עם ראשיהם, סרני פלשתים, להיפטר ממנו, והחזירו אותו אל הישראלים: "וַיִּשְׁלְחוּ וַיַּאַסְפוּ אֶת-כָּל-סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים, וַיֹּאמְרוּ שַׁלְּחוּ אֶת-אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֹׁב לִמְקוֹמוֹ, וְלֹא-יָמִית אֹתִי, וְאֶת-עַמִּי: כִּי-הָיְתָה מְהוּמַת-מָוֶת בְּכָל-הָעִיר, כָּבְדָה מְאֹד יַד הָאֱלֹהִים שָׁם. יבוְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר לֹא-מֵתוּ, הֻכּוּ בעפלים (בַּטְּחֹרִים); וַתַּעַל שַׁוְעַת הָעִיר, הַשָּׁמָיִם (שמואל א', פרק ה').
מה עשו הפלשתים? העמיסו את ארון הברית יחד עם שלל המלחמה על עגלה רתומה לשתי פרות. למרבה הפלא, הפרות הלכו ישירות אל בית שמש הישראלית. והארון הושב לידיהם של הלוויים: "וַיִּקְחוּ שְׁתֵּי פָרוֹת עָלוֹת, וַיַּאַסְרוּם בָּעֲגָלָה; וְאֶת-בְּנֵיהֶם, כָּלוּ בַבָּיִת. יאוַיָּשִׂמוּ אֶת-אֲרוֹן יְהוָה, אֶל-הָעֲגָלָה; וְאֵת הָאַרְגַּז, וְאֵת עַכְבְּרֵי הַזָּהָב, וְאֵת, צַלְמֵי טְחֹרֵיהֶם. יב וַיִּשַּׁרְנָה הַפָּרוֹת בַּדֶּרֶךְ, עַל-דֶּרֶךְ בֵּית שֶׁמֶשׁ, בִּמְסִלָּה אַחַת הָלְכוּ הָלֹךְ וְגָעוֹ, וְלֹא-סָרוּ יָמִין וּשְׂמֹאול" (שמואל א', פרק ה').

לכל הסיפור התנכ"י בהרחבה מלאה:
א וַיְהִי דְבַר-שְׁמוּאֵל, לְכָל-יִשְׂרָאֵל; וַיֵּצֵא יִשְׂרָאֵל לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים לַמִּלְחָמָה, וַיַּחֲנוּ עַל-הָאֶבֶן הָעֵזֶר, וּפְלִשְׁתִּים, חָנוּ בַאֲפֵק. ב וַיַּעַרְכוּ פְלִשְׁתִּים לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל, וַתִּטֹּשׁ הַמִּלְחָמָה, וַיִּנָּגֶף יִשְׂרָאֵל, לִפְנֵי פְלִשְׁתִּים; וַיַּכּוּ בַמַּעֲרָכָה בַּשָּׂדֶה, כְּאַרְבַּעַת אֲלָפִים אִישׁ. ג וַיָּבֹא הָעָם, אֶל-הַמַּחֲנֶה, וַיֹּאמְרוּ זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל, לָמָּה נְגָפָנוּ יְהוָה הַיּוֹם לִפְנֵי פְלִשְׁתִּים; נִקְחָה אֵלֵינוּ מִשִּׁלֹה, אֶת-אֲרוֹן בְּרִית יְהוָה, וְיָבֹא בְקִרְבֵּנוּ, וְיֹשִׁעֵנוּ מִכַּף אֹיְבֵינוּ. ד וַיִּשְׁלַח הָעָם, שִׁלֹה, וַיִּשְׂאוּ מִשָּׁם אֵת אֲרוֹן בְּרִית-יְהוָה צְבָאוֹת, יֹשֵׁב הַכְּרֻבִים; וְשָׁם שְׁנֵי בְנֵי-עֵלִי, עִם-אֲרוֹן בְּרִית הָאֱלֹהִים–חָפְנִי, וּפִינְחָס. ה וַיְהִי, כְּבוֹא אֲרוֹן בְּרִית-יְהוָה אֶל-הַמַּחֲנֶה, וַיָּרִעוּ כָל-יִשְׂרָאֵל, תְּרוּעָה גְדוֹלָה; וַתֵּהֹם, הָאָרֶץ. ו וַיִּשְׁמְעוּ פְלִשְׁתִּים, אֶת-קוֹל הַתְּרוּעָה, וַיֹּאמְרוּ, מֶה קוֹל הַתְּרוּעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת בְּמַחֲנֵה הָעִבְרִים; וַיֵּדְעוּ–כִּי אֲרוֹן יְהוָה, בָּא אֶל-הַמַּחֲנֶה. זוַיִּרְאוּ, הַפְּלִשְׁתִּים–כִּי אָמְרוּ, בָּא אֱלֹהִים אֶל-הַמַּחֲנֶה; וַיֹּאמְרוּ אוֹי לָנוּ, כִּי לֹא הָיְתָה כָּזֹאת אֶתְמוֹל שִׁלְשֹׁם. ח אוֹי לָנוּ–מִי יַצִּילֵנוּ, מִיַּד הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים הָאֵלֶּה: אֵלֶּה הֵם הָאֱלֹהִים, הַמַּכִּים אֶת-מִצְרַיִם בְּכָל-מַכָּה–בַּמִּדְבָּר. ט הִתְחַזְּקוּ וִהְיוּ לַאֲנָשִׁים, פְּלִשְׁתִּים–פֶּן תַּעַבְדוּ לָעִבְרִים, כַּאֲשֶׁר עָבְדוּ לָכֶם; וִהְיִיתֶם לַאֲנָשִׁים, וְנִלְחַמְתֶּם. י וַיִּלָּחֲמוּ פְלִשְׁתִּים, וַיִּנָּגֶף יִשְׂרָאֵל וַיָּנֻסוּ אִישׁ לְאֹהָלָיו, וַתְּהִי הַמַּכָּה, גְּדוֹלָה מְאֹד; וַיִּפֹּל, מִיִּשְׂרָאֵל, שְׁלֹשִׁים אֶלֶף, רַגְלִי. יא וַאֲרוֹן אֱלֹהִים, נִלְקָח; וּשְׁנֵי בְנֵי-עֵלִי מֵתוּ, חָפְנִי וּפִינְחָס. יב וַיָּרָץ אִישׁ-בִּנְיָמִן מֵהַמַּעֲרָכָה, וַיָּבֹא שִׁלֹה בַּיּוֹם הַהוּא; וּמַדָּיו קְרֻעִים, וַאֲדָמָה עַל-רֹאשׁוֹ. יגוַיָּבוֹא, וְהִנֵּה עֵלִי יֹשֵׁב עַל-הַכִּסֵּא יך (יַד) דֶּרֶךְ מְצַפֶּה–כִּי-הָיָה לִבּוֹ חָרֵד, עַל אֲרוֹן הָאֱלֹהִים; וְהָאִישׁ, בָּא לְהַגִּיד בָּעִיר, וַתִּזְעַק, כָּל-הָעִיר. יד וַיִּשְׁמַע עֵלִי, אֶת-קוֹל הַצְּעָקָה, וַיֹּאמֶר, מֶה קוֹל הֶהָמוֹן הַזֶּה; וְהָאִישׁ מִהַר, וַיָּבֹא וַיַּגֵּד לְעֵלִי. טו וְעֵלִי, בֶּן-תִּשְׁעִים וּשְׁמֹנֶה שָׁנָה; וְעֵינָיו קָמָה, וְלֹא יָכוֹל לִרְאוֹת. טז וַיֹּאמֶר הָאִישׁ אֶל-עֵלִי, אָנֹכִי הַבָּא מִן-הַמַּעֲרָכָה, וַאֲנִי, מִן-הַמַּעֲרָכָה נַסְתִּי הַיּוֹם; וַיֹּאמֶר מֶה-הָיָה הַדָּבָר, בְּנִי. יז וַיַּעַן הַמְבַשֵּׂר וַיֹּאמֶר, נָס יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי פְלִשְׁתִּים, וְגַם מַגֵּפָה גְדוֹלָה, הָיְתָה בָעָם; וְגַם-שְׁנֵי בָנֶיךָ מֵתוּ, חָפְנִי וּפִינְחָס, וַאֲרוֹן הָאֱלֹהִים, נִלְקָחָה. {פ}יח וַיְהִי כְּהַזְכִּירוֹ אֶת-אֲרוֹן הָאֱלֹהִים, וַיִּפֹּל מֵעַל-הַכִּסֵּא אֲחֹרַנִּית בְּעַד יַד הַשַּׁעַר וַתִּשָּׁבֵר מַפְרַקְתּוֹ וַיָּמֹת–כִּי-זָקֵן הָאִישׁ, וְכָבֵד; וְהוּא שָׁפַט אֶת-יִשְׂרָאֵל, אַרְבָּעִים שָׁנָה. יט וְכַלָּתוֹ אֵשֶׁת-פִּינְחָס, הָרָה לָלַת, וַתִּשְׁמַע אֶת-הַשְּׁמוּעָה אֶל-הִלָּקַח אֲרוֹן הָאֱלֹהִים, וּמֵת חָמִיהָ וְאִישָׁהּ; וַתִּכְרַע וַתֵּלֶד, כִּי-נֶהֶפְכוּ עָלֶיהָ צִרֶיהָ. כ וּכְעֵת מוּתָהּ, וַתְּדַבֵּרְנָה הַנִּצָּבוֹת עָלֶיהָ, אַל-תִּירְאִי, כִּי בֵן יָלָדְתְּ; וְלֹא עָנְתָה, וְלֹא-שָׁתָה לִבָּהּ. כא וַתִּקְרָא לַנַּעַר, אִיכָבוֹד לֵאמֹר, גָּלָה כָבוֹד, מִיִּשְׂרָאֵל; אֶל-הִלָּקַח אֲרוֹן הָאֱלֹהִים, וְאֶל-חָמִיהָ וְאִישָׁהּ. כב וַתֹּאמֶר, גָּלָה כָבוֹד מִיִּשְׂרָאֵל: כִּי נִלְקַח, אֲרוֹן הָאֱלֹהִים (שמואל א', פרק ד')
א וּפְלִשְׁתִּים, לָקְחוּ, אֵת, אֲרוֹן הָאֱלֹהִים; וַיְבִאֻהוּ מֵאֶבֶן הָעֵזֶר, אַשְׁדּוֹדָה. ב וַיִּקְחוּ פְלִשְׁתִּים אֶת-אֲרוֹן הָאֱלֹהִים, וַיָּבִאוּ אֹתוֹ בֵּית דָּגוֹן; וַיַּצִּיגוּ אֹתוֹ, אֵצֶל דָּגוֹן. ג וַיַּשְׁכִּמוּ אַשְׁדּוֹדִים, מִמָּחֳרָת, וְהִנֵּה דָגוֹן נֹפֵל לְפָנָיו אַרְצָה, לִפְנֵי אֲרוֹן יְהוָה; וַיִּקְחוּ, אֶת-דָּגוֹן, וַיָּשִׁבוּ אֹתוֹ, לִמְקוֹמוֹ. ד וַיַּשְׁכִּמוּ בַבֹּקֶר, מִמָּחֳרָת, וְהִנֵּה דָגוֹן נֹפֵל לְפָנָיו אַרְצָה, לִפְנֵי אֲרוֹן יְהוָה; וְרֹאשׁ דָּגוֹן וּשְׁתֵּי כַּפּוֹת יָדָיו, כְּרֻתוֹת אֶל-הַמִּפְתָּן–רַק דָּגוֹן, נִשְׁאַר עָלָיו. ה עַל-כֵּן לֹא-יִדְרְכוּ כֹהֲנֵי דָגוֹן וְכָל-הַבָּאִים בֵּית-דָּגוֹן, עַל-מִפְתַּן דָּגוֹן–בְּאַשְׁדּוֹד: עַד, הַיּוֹם הַזֶּה. {פ}ו וַתִּכְבַּד יַד-יְהוָה אֶל-הָאַשְׁדּוֹדִים, וַיְשִׁמֵּם; וַיַּךְ אֹתָם בעפלים (בַּטְּחֹרִים), אֶת-אַשְׁדּוֹד וְאֶת-גְּבוּלֶיהָ. זוַיִּרְאוּ אַנְשֵׁי-אַשְׁדּוֹד, כִּי-כֵן; וְאָמְרוּ, לֹא-יֵשֵׁב אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל עִמָּנוּ–כִּי-קָשְׁתָה יָדוֹ עָלֵינוּ, וְעַל דָּגוֹן אֱלֹהֵינוּ. ח וַיִּשְׁלְחוּ וַיַּאַסְפוּ אֶת-כָּל-סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים אֲלֵיהֶם, וַיֹּאמְרוּ מַה-נַּעֲשֶׂה לַאֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמְרוּ, גַּת יִסֹּב אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל; וַיַּסֵּבּוּ, אֶת-אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. {ס}ט וַיְהִי אַחֲרֵי הֵסַבּוּ אֹתוֹ, וַתְּהִי יַד-יְהוָה בָּעִיר מְהוּמָה גְּדוֹלָה מְאֹד, וַיַּךְ אֶת-אַנְשֵׁי הָעִיר, מִקָּטֹן וְעַד-גָּדוֹל; וַיִּשָּׂתְרוּ לָהֶם, עפלים (טְחֹרִים). י וַיְשַׁלְּחוּ אֶת-אֲרוֹן הָאֱלֹהִים, עֶקְרוֹן; וַיְהִי, כְּבוֹא אֲרוֹן הָאֱלֹהִים עֶקְרוֹן, וַיִּזְעֲקוּ הָעֶקְרֹנִים לֵאמֹר הֵסַבּוּ אֵלַי אֶת-אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, לַהֲמִיתֵנִי וְאֶת-עַמִּי. יאוַיִּשְׁלְחוּ וַיַּאַסְפוּ אֶת-כָּל-סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים, וַיֹּאמְרוּ שַׁלְּחוּ אֶת-אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֹׁב לִמְקוֹמוֹ, וְלֹא-יָמִית אֹתִי, וְאֶת-עַמִּי: כִּי-הָיְתָה מְהוּמַת-מָוֶת בְּכָל-הָעִיר, כָּבְדָה מְאֹד יַד הָאֱלֹהִים שָׁם. יבוְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר לֹא-מֵתוּ, הֻכּוּ בעפלים (בַּטְּחֹרִים); וַתַּעַל שַׁוְעַת הָעִיר, הַשָּׁמָיִם (שמואל א', פרק ה').
א וַיְהִי אֲרוֹן-יְהוָה בִּשְׂדֵה פְלִשְׁתִּים, שִׁבְעָה חֳדָשִׁים. ב וַיִּקְרְאוּ פְלִשְׁתִּים, לַכֹּהֲנִים וְלַקֹּסְמִים לֵאמֹר, מַה-נַּעֲשֶׂה, לַאֲרוֹן יְהוָה: הוֹדִעֻנוּ, בַּמֶּה נְשַׁלְּחֶנּוּ לִמְקוֹמוֹ. {ס}ג וַיֹּאמְרוּ, אִם-מְשַׁלְּחִים אֶת-אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אַל-תְּשַׁלְּחוּ אֹתוֹ רֵיקָם–כִּי-הָשֵׁב תָּשִׁיבוּ לוֹ, אָשָׁם; אָז תֵּרָפְאוּ וְנוֹדַע לָכֶם, לָמָּה לֹא-תָסוּר יָדוֹ מִכֶּם. ד וַיֹּאמְרוּ, מָה הָאָשָׁם אֲשֶׁר נָשִׁיב לוֹ, וַיֹּאמְרוּ מִסְפַּר סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים, חֲמִשָּׁה עפלי (טְחֹרֵי) זָהָב וַחֲמִשָּׁה עַכְבְּרֵי זָהָב: כִּי-מַגֵּפָה אַחַת לְכֻלָּם, וּלְסַרְנֵיכֶם. ה וַעֲשִׂיתֶם צַלְמֵי עפליכם (טְחֹרֵיכֶם) וְצַלְמֵי עַכְבְּרֵיכֶם, הַמַּשְׁחִיתִם אֶת-הָאָרֶץ, וּנְתַתֶּם לֵאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, כָּבוֹד; אוּלַי, יָקֵל אֶת-יָדוֹ מֵעֲלֵיכֶם, וּמֵעַל אֱלֹהֵיכֶם, וּמֵעַל אַרְצְכֶם. ו וְלָמָּה תְכַבְּדוּ אֶת-לְבַבְכֶם, כַּאֲשֶׁר כִּבְּדוּ מִצְרַיִם וּפַרְעֹה אֶת-לִבָּם: הֲלוֹא כַּאֲשֶׁר הִתְעַלֵּל בָּהֶם, וַיְשַׁלְּחוּם וַיֵּלֵכוּ. ז וְעַתָּה, קְחוּ וַעֲשׂוּ עֲגָלָה חֲדָשָׁה אֶחָת, וּשְׁתֵּי פָרוֹת עָלוֹת, אֲשֶׁר לֹא-עָלָה עֲלֵיהֶם עֹל; וַאֲסַרְתֶּם אֶת-הַפָּרוֹת בָּעֲגָלָה, וַהֲשֵׁיבֹתֶם בְּנֵיהֶם מֵאַחֲרֵיהֶם הַבָּיְתָה. ח וּלְקַחְתֶּם אֶת-אֲרוֹן יְהוָה, וּנְתַתֶּם אֹתוֹ אֶל-הָעֲגָלָה, וְאֵת כְּלֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר הֲשֵׁבֹתֶם לוֹ אָשָׁם, תָּשִׂימוּ בָאַרְגַּז מִצִּדּוֹ; וְשִׁלַּחְתֶּם אֹתוֹ, וְהָלָךְ. ט וּרְאִיתֶם, אִם-דֶּרֶךְ גְּבוּלוֹ יַעֲלֶה בֵּית שֶׁמֶשׁ–הוּא עָשָׂה לָנוּ, אֶת-הָרָעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת; וְאִם-לֹא, וְיָדַעְנוּ כִּי לֹא יָדוֹ נָגְעָה בָּנוּ–מִקְרֶה הוּא, הָיָה לָנוּ. י וַיַּעֲשׂוּ הָאֲנָשִׁים, כֵּן, וַיִּקְחוּ שְׁתֵּי פָרוֹת עָלוֹת, וַיַּאַסְרוּם בָּעֲגָלָה; וְאֶת-בְּנֵיהֶם, כָּלוּ בַבָּיִת. יאוַיָּשִׂמוּ אֶת-אֲרוֹן יְהוָה, אֶל-הָעֲגָלָה; וְאֵת הָאַרְגַּז, וְאֵת עַכְבְּרֵי הַזָּהָב, וְאֵת, צַלְמֵי טְחֹרֵיהֶם. יב וַיִּשַּׁרְנָה הַפָּרוֹת בַּדֶּרֶךְ, עַל-דֶּרֶךְ בֵּית שֶׁמֶשׁ, בִּמְסִלָּה אַחַת הָלְכוּ הָלֹךְ וְגָעוֹ, וְלֹא-סָרוּ יָמִין וּשְׂמֹאול; וְסַרְנֵי פְלִשְׁתִּים הֹלְכִים אַחֲרֵיהֶם, עַד-גְּבוּל בֵּית שָׁמֶשׁ. יג וּבֵית שֶׁמֶשׁ, קֹצְרִים קְצִיר-חִטִּים בָּעֵמֶק; וַיִּשְׂאוּ אֶת-עֵינֵיהֶם, וַיִּרְאוּ אֶת-הָאָרוֹן, וַיִּשְׂמְחוּ, לִרְאוֹת. יד וְהָעֲגָלָה בָּאָה אֶל-שְׂדֵה יְהוֹשֻׁעַ בֵּית-הַשִּׁמְשִׁי, וַתַּעֲמֹד שָׁם, וְשָׁם, אֶבֶן גְּדוֹלָה; וַיְבַקְּעוּ, אֶת-עֲצֵי הָעֲגָלָה, וְאֶת-הַפָּרוֹת, הֶעֱלוּ עֹלָה לַיהוָה. {ס}טו וְהַלְוִיִּם הוֹרִידוּ אֶת-אֲרוֹן יְהוָה, וְאֶת-הָאַרְגַּז אֲשֶׁר-אִתּוֹ אֲשֶׁר-בּוֹ כְלֵי-זָהָב, וַיָּשִׂמוּ, אֶל-הָאֶבֶן הַגְּדוֹלָה; וְאַנְשֵׁי בֵית-שֶׁמֶשׁ, הֶעֱלוּ עֹלוֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים בַּיּוֹם הַהוּא–לַיהוָה. טז וַחֲמִשָּׁה סַרְנֵי-פְלִשְׁתִּים, רָאוּ; וַיָּשֻׁבוּ עֶקְרוֹן, בַּיּוֹם הַהוּא (שמואל א', פרק ו').
מסלולי טיולים מומלצים עבורך באזור בית שמש
- חורבת בורגין: מחילות זחילה ומסתור, מערות קבורה רומיות, מערת קבורה יהודית, פסיפסים צבעונייים, גת ובורות
- חורבת עתרי: מחילת מסתור, תצפית, מקוואות, גת
- תל שוכה, גבעת התורמוסים בצומת האלה
- תל עזקה בעמק האלה: תצפית מהממת וסיפורי דוד וגוליית
- גן לאומי בית גוברין-תל מרשה: מחילת זחילה, מערות קולומבריום, מערכות מגורים תת קרקעיות, אמפיתיאטרון רומי, מערות פעמון, מערות קבורה מצויירות ועוד…
- נחל המערה ומערת התאומים: טיול מיטיבי לכת, מגלשות בסלע ומערת נטיפים עם עטלפים
- שביל שוסטר מעל נחל קטלב: שביל נופים קל ומדהים בכל עונה
- כביש 386 מבר גיורא לעין כרם- כביש נוף מהיפים בישראל
- נחל קטלב: טיול מיטיבי לכת קצר
ציוד מומלץ לטיולים - מחירים מוזלים להזמנה און ליין
היכנס גם תוכן מותאם עבורך:


האוניברסיטה העברית בהר הצופים: טיול שלא היכרתם

בית הכנסת העתיק של מודיעין: אום אל עומדאן



עין חניה: מעין ובריכת מים צלולים ליד ירושלים




משכנות שאננים: שכונתו של משה מונטיפיורי בירושלים החדשה



חורבת חנות בדרך הקיסר: טיול קצר וחניון נהדר







טיילת החומות בירושלים: על הגובה משער יפו ועד לשער האשפות

בית כנסת החורבה ברובע היהודי בירושלים






כביש 386 עין כרם עד בר גיורא: דרך נוף מהיפות בישראל




