חשבתם שראיתם מספיק פסיפסים?
יש לנו הפתעה בשבילכם בקיסריה בפסיפס הציפורים: לא תאמינו איזה פסיפס ענק, מהמם וצבעוני מחכה לכם שם כבר 1,500 שנה.
פרטי מסלול הטיול אל פסיפס הציפורים בקיסריה
אופי הטיול: | אתר נקודתי, הולכים אל הפסיפס וחוזרים אל הרכב |
משך הטיול: | כחצי שעה |
דרגת קושי הטיול: | קליל, נכים |
צבע סימון שבילים בטיול: | אין |
אורך מסלול הטיול: | 200 מטר |
ציוד לטיול: | מצלמה |
הטיול מתאים לעונה: | כל העונות |
עלות ושעות כניסה לטיול: | אין |
ניווט לתחילת מסלול הטיול: | ניווט לפסיפס הציפורים בקיסריה |
מפת ניווט לפסיפס הציפורים בקיסריה
פרטי מסלול הטיול
הסיור הקצר אל האתר בחלקה המערבי של שכונת הווילות בקיסריה מזמן הפתעה של ממש. בראש גבעה עטורה חורשת אורנים, מתחבא ארמון פסיפס הציפורים. הפסיפס ענק ממש. הוא השתמר כמעט בשלמות, התיאורים שבו ברורים ויפהפים ומתארים עופות, עצי פרי עמוסי פירות ויונקים גדולים ומרשימים.
הסיור הוא נקודתי, חונים במפרץ בצד הכביש, מטפסים עם השביל במעלה הגבעה, מגיעים לראש הגבעה ומתגלה הפסיפס בהדרו. מותר לדרוך בזהירות על הפסיפס וניתן לסייר עליו ולבחון את העיטורים.
רקע כללי על ארמון פסיפס הציפורים
הפסיפס התגלה בשנת 1950 במהלך אימוני התחפרות צבאית, נחפר בשנת 1955 על ידי יבין ש', בשנת 2005 חפירה מחודשת על ידי פורת י'. לדעת החוקרים האחרונים, רייך ופורת הפסיפס מונח בחצר פנימית קטורה בארמון פרטי בפאתי העיר, אחוזה או בית אמידים מפואר. בעבר אבי-יונה הגדיר בטעות את המבנה כאטריום של כנסיה וגם ייבין ועובדיה סברו אחריו שהפסיפס הוא חלק מכנסייה. מניחים שהמבנה שייך למגזר הנוצרי, והפסיפס מתוארך לסוף המאה השישית או תחילת המאה השביעית. גודל הפסיפס: 15.60 X 13.55 מ' (211.38 מ"ר), והוא מצוי בתוך מכלול ארכיטקטוני בגודל- 62X40 מ'. צבעי האבנים מגוונים: לבן, שחור, אפור, אדום, חום, כתום, ורוד, צהוב, חרדל. גודלן של האבנים גדול, אך משום שהדגמים המתוארים הם גדולים מאוד, הרזולוציה המקבלת היא טובה ואיכותית. כך ניתן להגדיר את איכותו של פסיפס זה גבוהה למרות אבני הטסרה הגדולות יחסית, משום שאמנם אבני הטסרה אמנם גדולות, אבל בהתאמה הוגדלו גם המדליונים והאלמנטים המאוכלסים בהם. אבני טסרה בגדלים כאלו או יותר מכך, תועדו בכנסיית פטרה, וגם שם נהגו בטכניקה דומה- אבנים גדולות (2 ס"מ על 2ס"מ לערך) והדגמים גדולים מאוד. השפעות סגנוניות ופיגורטיביות נוספות ניכרות בין פסיפס פטרה לפסיפס הנוכחי.
נושאי פסיפס הציפורים:
במרכז הרצפה 120 מדליונים מעוגלים המעוצבים מסרטים צבעוניים השזורים אלו באלו, המדליונים מאכלסים מגוון גדול של עופות. במסגרת החיצונית שרוחבה 0.96-0.92 מ' מעוטרים עצי פרי שונים וביניהם יונקים בתנועה. גזעי העצים ונוף העלווה מתוארים בצורה סטריאוטיפית, לכולם גזע שבסיסו שטוח, למעט העצים המתוארים בארבע הפינות, שבבסיס הגזע שלהם בצורת V הפוכה, כדי להתאים את בסיסם למבנה המסגרת הפנימית. צבעי האבנים המתארים את חלקם החיצוני של הגזעים נעים בין אדום, כתום וצהוב, החלק הפנימי של הגזע לבן. נוף העץ מעוצב באמצעות מסגרת עלים מאבנים שחורות, וביניהם נראים עלים מאבנים לבנות. ניתן להבחין שהאומנים ביקשו לתאר עצים שונים, משום שעל העצים פירות בצורות שונות שניתן לזהות את מינם, ומשום שהעיטורים הם מקוריים ועצמאיים בין עיטורי הפסיפסים של ארץ ישראל (אם כי ניכר שעיצוב עלוות העצים והצבת הפירות נעשתה בהשפעה סיגנונית מהפסיפסים של כנסיית המרטירים ממידבא, המתוארכת לשנת 578 לסה"נ ושל כנסיית פטרה, כאמור, המתוארת לאמצע המאה החמישית. גם הצגת העופות במדליונים הגדולים באופן חריג מזכירה מאוד את הקומפוזיציה של הסטראות מכנסיית פטרה, כאמור). מותר להניח שהאומנים התבוננו במטעי הסביבה והתכוונו לפאר את בעלי המקום ונכסיו החקלאיים.
עצי פרי בפסיפס הציפורים
להלן סקירה מהפינה הדרומית-מערבית לכיוון מזרח במעגל נגד כיוון השעון:
- שזיף צהוב - על העץ נישאים פירות צהבהבים, ראשם מעוגל וקצה הפרי מחודד.
- אפרסק- על העץ נישאים פירות שראשם מעוגל, קצה הפרי מחודד באופן בולט, והוא מגוון בצבעים אדום, כתום-צהבהב ולבן להדגשת הבוהק במרכז.
- מישמש - פירות מעוגלים ומעט פחוסים, וצורתם כמעט מלבנית, הפירות מעוצבים במגוון של אבנים אדומות, חרדליות, והמרכז מגוון בוורוד, לבן וצהבהב.
- אפרסק - פירות רחבים וגדולים, המגוונים בצבעים עזים של אדום, כתום וכתום בהיר, הפירות בצורתV בחלקם העליון, ומחודדים בקצה.
- אתרוג - פירות מוארכים ומוצרים במותניהם, כנהוג בתיאורי האתרוג באומנות התקופה, והם מגוונים בצבעים כתום, צהוב, חרדל ולבן.
- רימון - פירות מעוגלים שהכתר בראשם גדול ובולט, הפירות מעוצבים במגוון של אבנים אדומות, חרדליות, והמרכז מגוון בוורוד, לבן וצהבהב.
- תאנה - הפירות בצורת טיפה, בחלקם הקיצוני צורת V, לפירות מסגרת מאבנים כתומות-חרדליות, תוך הפרי מעוצב באמצעות שני גוונים של אבנים , חציו לבן וחציו כתום-חרדלי.
- אגס - פירות האגס נבדלים מפירות התאנה בעיצובם המוארך יותר, וצורתם הצרה ביחס לרוחבם, צבעיהם כמעט זהים.
- תפוח - הפירות עגולים, צבועים בגוונים עזים של אדום, כתום, ובמרכזם פס של אבנים לבנות.
- אגס - אגסים אלו שונים בתיאורם מהאגסים שלמעלה, צבעיהם עזים יותר ומגוונים באדום, כתום ולבן, חלקם הקיצוני עגלגל יותר. ניתן לשער שאלו אגסים מזן נוסף, משום שכידוע היו בזמנם זנים אחדים של אגסים, ואגסים אלו מזכירים זן אגסים המעוצב בפסיפס מפומפיי. מגוון האגסים מלמד על איור אינדיווידואלי והתבוננות בטבע לשם חיקוי ועיצוב האלמנטים.
יונקים פסיפס הציפורים
היונקים המעוטרים בין העצים הם: אריה, נמר, דב סורי, יעל זכר, כלב שמירה סלוקי, פיל, צבי ארצישראלי, פר, חזיר בר, סוס ועז.
עופות בפסיפס הציפורים
במרכז החצר מעוצבים מדליונים עגולים גדולים המאוכלסים במגוון עופות גדולים: טווס, שקנאי, פורפיריה כחולה, ברווז, פלמינגו, תרנגולת פנינית, יען וחוגלה.
הטיול מתאים ל: | טיול בית ספרי, טיול ויום כיף לעובדים, טיול ויום כיף לעובדי חברה, טיול משפחות, טיול לשבת |
אתם מחפשים עוד טיולים טובים ומומלצים בסביבה של קיסריה?
- טיול חלומי בחוף דור- הבונים: חופים מפורצים היפים בישראל
- טיול בחוף דור-נחשולים: חופים מפורצים היפים בישראל
- טיול במדרחוב של זכרון יעקב: סיפורי ראשונים, גלריות ומסעדות
- טיול בטיילת של נחל חדרה המשוקם: טיול קסום ליד הנחל ועל חוף בראשית
- טיול בגן לאומי קיסריה: עיר רומית-ביזנטית יפה קמה לתחייה על חוף הים התיכון
- טיול בשמורת טבע נחל תנינים: סכרים על מים סוערים
מידע נוסף ומאמרים על פסיפסים ביזנטיים:
- אביטל ענת, 2016, אתרוג בפסיפסים, מאמר ליבול שיא, גיליון מס' 119, יוני 2016, עמ' 68-62
- אביטל ענת, 2015, תיאורים חקלאיים בפסיפסי השומרון, בקעת הירדן, השרון והכרמל מן התקופות הרומית המאוחרת והביזנטית, במעבה ההר, קובץ חמישי עמ' 230-209
- עיצובים של אגסים בפסיפסים מן התקופות הרומית והביזנטית', יבול שיא, גיליון 110, אוגוסט 2015 72-70.
ביבליוגרפיה
- פורת י', 2006, 'ארמונות בעיבורי קיסריה הביזנטית', קתדרה, 122: 142-117.
- Avi-Yonah M., 1958, 'Ten Years of Archaeology in Israel', IEJ, Vol. 8: 52-65.
- Ovadiah R. & Ovadiah A., 1987, Hellenistic Roman, and early Byzantine Mosaic pavements in Israel, Roma.
- Reich R., 1985, 'On Some Byzantine Remains, B: A Figurative Mosaic from Caesarea', Atiqot, Vol. XVII: 206-212.
זכרו: בכל טיול מומלץ לטייל עם מורה דרך או מדריך טיולים מוסמך
עם הדרכה של מורה דרך ומדריך טיולים תגיעו רחוק. דברו איתנו עכשיו: 052-2973937 anatavital2@gmail.com, נתאים לכם מדריך טיולים או מורה דרך, שיעצים עבורכם את חוויית הטיול.