שבע הטעויות שאסור לרכז טיולים לעשות
אתם לא רוצים שהטיול שארגנתם ייזכר לרעה בחדר המורים אצלכם? אז:
- אל תחשבו שאתם כבר יודעים הכל על טיולים בארץ
- אל תחשבו שתכנון טיולים הוא עניין פעוט וכל אחד יכול לעשות אותו
- אל תבנו לבד תוכנית ללא התייעצות עם אנשי מקצוע
- אל תנסו להדריך את הטיול לבד
- אל תערכו הזמנות של מרכיבי הטיול, הפעילויות והאטרקציות לבד
- אל תכפו על המחנכים טיולים שהם לא אוהבים
כך תגדילו את סיכוייכם להפיק טיולים מוצלחים וזכורים לטובה בבית הספר
בזמן שאתם קוראים את הפסקה שלמעלה, רכז הדרכות בחברת טיולים ממוצעת כבר הספיק להעביר מול עיניו 6 דוגמאות לרכזי טיולים שהכשילו עצמם בדיוק כך.
אם אתם רוצים להעלות את הסיכוי שהטיול שארגנתם לבית הספר יהיה מוצלח ויקדם אתכם בחדר מורים, אל תעשו את הטעויות הבאות, שלפי דעת רכזי הדרכה בחברות טיולים גורמות לכישלון הטיול.
שבע הטעויות שיכולות להרוס לרכז טיולים בית ספרי את הטיולים:
טעות מספר 1: חשבו שאתם מכירים את הארץ ממש מצוין ויודעים לתכנן טיול לבד
רכזי טיולים רבים ומנהלי בתי ספר מאמינים שתכנון טיולים הוא פשוט ודרוש אך מעט ניסיון. רבים מרכזי הטיולים ומנהלי המוסדות לעיתים סבורים שאם הם טיילו מספיק פעמים עם בית הספר ועם המשפחה, בטוח שהם כבר מבינים את תחום הטיולים. אבל האמת היא שהטיול הבית ספרי מורכב מאין כמוהו, האחריות שעל כתפי המורים עצומה. יש הרבה מאוד פרמטרים שנכנסים למשוואה הקרויה: "הטיול הבית ספרי". הפקת טיול לבית הספר הוא משימה כבדה ורבת אחריות ואסור להקל בה ראש. צריך להתייעץ עם אנשי מקצוע שעברו הכשרה של משרד החינוך. מדריכי הטיולים של משרד החינוך, שזוהי עבודתם היומיומית והמומחיות שלהם, רק הם יוכלו לתת פתרונות הדרה וייעוץ מקצועי ואחראי לטיולי בבית הספר.
אביא לפניכם אחת הדוגמאות הטובות לכך. סיפור אימיתי לגמרי! על רכזת טיולים שהייתה בטוחה שהיא יודעת לתכנן ולהדריך טיול לבד. אותה מורה ורכזת טיולים לקחה את הילדים למסלול טיול שכלל מעבר של פסי רכבת באזור נחל קטלב ונחל שורק ההררי. בפועל בטיול, הסתבר שהמורה לא הכירה את המסלול מספיק טוב. זאת למרות שהיא טיילה שם בחול המועד האחרון עם המשפחה והילדים, היא הייתה בטוחה שהיא בקיאה בפרטי מסלול הטיול. למעשה, אותה מורהסיכנה את התלמידים תוך איבוד מסלול הטיול. בנוסף אותה מורה עברה על הוראות חוזר מנכ"ל של משרד החינוך. שם כתוב מבפורש שהליכה על פסי הרכבת היא אסורה. ובנוסף אותה מורה כבר לא ידעה איך לחזור עם התלמידים לאוטובוס....נשמע לכם הזוי? גם לנו. אבל הסיפור הנוראי הזה הוא אמיתי לגמרי.
טעות מספר 2: תהיו בטוחים שאתם יודעים מה משרד החינוך דורש מרכז הטיולים
היום יותר מתמיד, הסכנות בחוץ הן גדולות וההחמרה על כללי הביטחון והבטיחות קודמים לכל. ולפיכך, הצהרות של רכז טיולים על יכולותיו הבלתי נדלות בהיכרות עם חוזר מנכ"ל על כל מרכיביו - עשויות לפגום בהצלחת הטיול. בטחון עצמי גבוה ומופרז של רכז הטיולים ביכולותיו הן מסוכנות. האשלייה של רכז טיולים על יכולותיו להבין את כל מרכיבי הטיול ושלל האפשרויות לפתרונן המעשי- עלולות לגרום לתקלות חמורות. שימו לב, כי בכל מקרה של כישלון או תקלה בטיולים - משרד החינוך יפנה בתלונות וחקירות אל רכז הטיול ומנהל בית הספר. לא יהיה את מי להאשים באחריות זולתי הם.
לכן, עליכם, המורה ורכז הטיולים הבית ספרי, להיות מאוד ברורים בתכנון הטיולים שלכם. הקפידו על קיום כל הוראות חוזר מנכ"ל, והקפידו על כך שחברת הטיולים המפיקה לכם הטיולים שומרת עליהם לפחות כמוכם!
טעות מספר 3: השתמשו באותן תוכניות של השנה שעברה לכל טיול ולכל שכבה
אתם רוצים לייצר טיולים מוצלחים? להפיק טיולים מהנים ומותאמים אישית לכל כיתה? לצורך כך אתם, רכזי הטיולים והמורים, חייבים להייחס לכל כיתה כל שנה מחדש ביחס אישי. חייבת להיות לכם היכרות טובה עם הכיתות. היכרות עם רמות הלימודים של התלמידים. אתם חייבים להיות מעורבים בתכני הלימודים העכשווים ועם הרמות הפיזיות של התלמידים. רק כך תוכלו להתאים לכל כיתה את הטיול המתאים לה במיוחד.
המלצה חמה שלי: הקשיבו לתלמידים ולבקשותיהם בהקשר לטיולים. השתמשו בחלק מהם להגשמת רצונם של התלמידים. התייחסו לנושאים ספציפיים אותם התלמידים ציינו. גם אם תצטרכו לוותר על כמה מהעקרונות הבלתי מעורערים שדגלתם בהם עד אתמול. תלמיד מרוצה בטיול הוא תלמיד ממושמע יותר. אם הטיול תואם את ציפיותיו של התלמיד הוא גם יעזור להוביל את הטיול ויעזור לצוות. כי התלמידים של היום - אינם התלמידים של אתמול!
טעות מספר 4: תנו לרכז ההדרכה של החברה לנחש לבד מה אתם צריכים לעשות בטיולים
אל תצפו שרכזי הדרכה בחברות הטיולים יושיעו אתכם מעבודת שטח בתוך כתלי בית הספר. רכז הטיולים הבית ספרי חייב לדעת היטב אילו טיולים בארץ הוא רוצה לבצע. רכז הטיול הבית ספרי חייב להגיע אל חברת הטיולים עם נתונים רבים ככל האפשר: גילאי התלמידים, תאריך מקורב לטיול, מה הילדים כבר עשו בעבר, מה הוא מבקש לעשות כרגע בקווים כללים, רמת התקציב, שעת היציא והחזרה של הטיול, אזור גיאוגרפי רצוי, רמת היכולת הפיזית של התלמידים והמורים.
טעות מספר 5: אל תשתמשו בניסיונכם ובידיעותיכם כדי לקדם את תוכנית הטיול לכיוון הרצוי לכם
אתם מוזמנים לאפשר לתת לחברת הטיולים לארגן ולהציע הצעות. אבל! אל תוותרו על היכרותכם המעולה עם התלמידים, המורים, עם רוח בית הספר. רק אתם יודעים לכוון איזה טיול יתבצע על ידי בית הספר שלכם. הטיול הוא שלכם והוא נועד עבור בית הספר שלכם ועבור הדרישות שלכם. הטיול לא נועד לנוחות חברת הטיולים. אם ידוע לכם מה התלמידים שלכם מעדיפים, למשל מסלול אתגרי מאוד - אל תכנעו לתוכנית של מסלול אתגרי פחות מזה.
ובהקשר לטיולים למיטיבי לכת ואתגר. שימו לב לא להגיע למסלולי אתגריים יותר מדי. שימו לב לא להביא את התלמידים אל סף סכנה. שימו לב לא להכינע לתכתיבי חברת הטיולים המניעה אתכם לטיול שיש בו חשש לסכנת חיים בנפילה, התדרדרות. שימו לב לא להגיע לכניסה לחשיכה או לחשש התייבשות.
טעות מספר 6: אל תגיעו מוכנים עם ידע על דרישות המורים לטיול
שיחות מקדימות עם המורים והמחנכים היוצאים לטיולים תמיד יועילו לרכז הטיולים. גם אם אתם בטוחים שאתם יודעים מה טוב להם. תמיד טוב לשמוע את דעתם. גם אם המורים נוחים לקבל מרות של רכז טיולם ועושים תמיד מה שאומרים להם. ראשית, תתפלאו לשמוע שיש להם רעיונות טובים. גם בקשות מיוחדות וטובות יש למורים. לעיתים למורים יש רצון להגיע למוזיאון מסויים שנושאיו קשורים לחומר הנלמד בכיתה. לפעמים יש למורי הכיתות למחנכים סלידה מפעילות או מסלול כזה או אחר ועוד...
חשוב מאוד לתת לכל מורה הזכות להביע דעתו. רק אחר כך לגבש רעיון ביניים לטיול שיתאים הכי טוב כולם, ואותו לבצע. הכוונה לא לתת לכל מורה לזרוק רעיונות בחלל בלי ביקורת. אלא לכוון אותם בשאלון סגור לבחירה ובקצרה לקבל מהם העדפות מכוונות.
טעות מספר 7: אל תדקדקו בפרטי לוח הזמנים של הטיול
רכזי טיולים שלא מקפידים על הפרטים הקטנים לפני הטיול, לא יצליחו לגרום למורה האחראי בשטח להיות יותר אחראי מהם.
משום כך רכז הטיולים חייב לגבש תוכנית סגורה ומפורטת ככל הניתן. התכנון יתבצע כפי שמופיע ב"דף בדיקה לפני יציאה לטיול". רכז הטיול חייב לדרוש מחברת הטיולים שלו לו"ז מדוייק לכל חלק מן היום. הלו"ז חייב לכלול היכן יערכו עצירות לאכילה ושירותים. התקלות והשינויים החלים בטיולים נובעים על פי רוב מתכנון רשלני או לקוי. תקלות בתכנון הטיול יגררו צורך בשינויים תכופים ובלתי מתוכננים. הוכח שטיולים שלא שמרו על הכללים ולא עבדו לפי תוכנית נכשלו או לוו בתקלות או חמור מכך.
למשל, תכנון היום חייב להיות כזה שהקבוצה לא תמצא עצמה בחשיכה בשטח שהקבוצה המטיילת לא תמצא עצמה בלי כמות מים מספקת, בלי כמותת מורים תקנית וכד'.
אני מאחלת לכל רכזי הטיולי ומנהלי בתי הספר והמורים: טיולים מוצלחים ומהנים. טיולים שכולם חוזרים מהם שמחים ומאושרים- ובעיקר: בריאים ושלמים.
שלכם, ענת